Opóźnienia w rozwoju morskiej energetyki wiatrowej – zagrożenie bezpieczeństwa kraju

DOI: DOI: 10.53122/ISSN.0452-5027/2022.1.38

„Kontrola Państwowa” 5/2022

Pełna treść artykułu (plik PDF)

Tomasz Słaboszowski, Rafał Malcharek, Maria Mieszalska

Do niedawna Polska była po Niemczech najbardziej uzależnionym od rosyjskich surowców energetycznych krajem Unii Europejskiej. Wojna w Ukrainie w pełni ukazała niebezpieczeństwo wynikające z tej sytuacji. Choć od wielu lat uważa się, że morska energetyka wiatrowa, której potencjał szacuje się na 28 GW, mogłaby w dużej mierze zastąpić źródła konwencjonalne, do tej pory nie powstała żadna turbina wiatrowa w obszarze naszych wód morskich. Najwyższa Izba Kontroli przyczyn tego stanu poszukiwała w trzech obszarach: rządowych strategiach i planach, procedurach administracyjnych i Planie zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich. Od 14 czerwca do 24 września 2021 r. skontrolowano siedem podmiotów: Ministerstwo Aktywów Państwowych, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Urząd Regulacji Energetyki, Urząd Morski w Gdyni, Urząd Morski w Szczecinie i Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku. Artykuł przybliża wyniki kontroli.

Słowa kluczowe: morska energetyka wiatrowa, morskie farmy wiatrowe, ustawa offshore, polityka energetyczna Polski, krajowa sieć energetyczna, bezpieczeństwo energetyczne

ABSTRACT

Delays in Development of Sea Wind Energy – Threat to the Security of the Country

Until recently, Poland, following Germany, was the country that most depended on Russian supplies of energy sources. In 2021, the energy from Russia was the European Union’s most often imported product, and it made 62 percent of the total EU’s imports, equalling to EUR 99 billion. Therefore these resources could be allocated to military measures in Ukraine. This dangerous turn in the history that the world is witnessing now, cannot be an excuse for stopping the energy transformation, since without it the crisis will only deepen. The results of the audit conducted by NIK, entitled Development of Sea Wind Energy” indicate that, although Polish government administration bodies see the potential related to sea wind energy, there is still a lot to be done in order to implement the related measures and to increase the state’s energy safety.The main objective of the audit was to answer the question why sea wind energy had not developed to date. The reasons for this were looked for in three areas: government strategies and plans, administrative procedures, and the plan for special development of Polish sea areas. Between 14 June and 24 September, the Supreme Audit Officeaudited seven entities: the Ministry of State Assets, the Ministry of Infrastructure, the Ministry of Climate and Environment, the Office for Energy Regulation, the Sea Office in Gdynia, the Sea Office in Szczecin, and the Regional Directorate for Environment Protection in Gdańsk.

Key words: sea wind energy, sea wind farms, offshore, local content, Poland’s energy policy, national grid, energy safety

Informacje o artykule

Udostępniający:
Najwyższa Izba Kontroli
Data utworzenia:
31 października 2022 11:25
Data publikacji:
31 października 2022 11:25
Wprowadził/a:
Data ostatniej zmiany:
23 grudnia 2022 11:32
Ostatnio zmieniał/a:

Przeczytaj treść ponownie