Zbieranie i oczyszczanie ścieków bez nadzoru – groźba dotkliwych kar finansowych ze strony UE

DOI: 10.53122/ISSN.0452-5027/2022.1.30

„Kontrola Państwowa” 4/2022

Pełna treść artykułu (plik PDF)

Paweł Trzaskowski

Przepisy Unii Europejskiej nakładają na państwa członkowskie konkretne obowiązki związane z oczyszczaniem ścieków komunalnych. Polska się z nich nie wywiązuje, dlatego w lutym 2022 r. Komisja Europejska wszczęła postępowanie, które – według- szacunku Ministerstwa Infrastruktury – może spowodować nałożenie na nasz kraj kar finansowych sięgających niemal 6 mld euro. Artykuł przedstawia wyniki kontroli dotyczącej zbierania i oczyszczania ścieków komunalnych. Jest to już kolejna kontrola w obszarze gospodarki ściekowej, która została podjęta przez NIK z własnej inicjatywy w celu oceny stopnia wypełniania przez Polskę przyjętych zobowiązań w obszarze środowiska, związanych z akcesją do Unii Europejskiej. Skontrolowano Ministerstwo Infrastruktury, Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, 16 wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz po 44 gminy oraz przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne.

Słowa kluczowe: aglomeracja, dyrektywa 91/271/EWG, dyrektywa ściekowa, Prawo wodne, równoważna liczba mieszkańców, RLM, ścieki komunalne


ABSTRACT

Collecting and Treating Waste Water Without Supervision – Threat of Severe Fines from the EU

The regulations of the European Union impose concrete responsibilities on the Member States related to treatment of urban waste. Poland has not been meeting them, that is why in February 2022 the European Commission started proceedings that – according to the estimate of the Ministry of Marine Economy and Inland Navigation (now the Ministry of Infrastructure) – may result in fines up to almost six billion EUR. NIK signalled this threat already in 2012. Still, the latest audit indicates that, although more than a decade has passed since then, municipalities usually do not have data on the number of inhabitants using their sewage systems, nor on those using onsite treatment systems, or drainless reservoirs. Also, municipalities do not measure the waste water produced in their area. In this situation, it is difficult to plan investments properly. This is one of several irregularities that have led to this strict stance of the European Commission. The article presents the findings of the NIK audit in detail. It comprised the following entities: the Ministry of Infrastructure, the National Board for Water Management of the State Water Management Entity “Polish Waters” (PGW WP; Wody Polskie), the National Fund for Environmental Protection and Water Management (NFOŚiGW), 16 regional funds for environmental protection and water management (wfośgw), as wellas 44 municipalities and 44 waterworks and sewage system companies. NIK audited the measures taken by public administration bodies and their subordinate entities as for ensuring a comprehensive collection of urban waste and its proper treatment. The audit comprised, among other, planning, implementation, monitoring, coordination and supervision of activities related to waste water management.

Key words: agglomeration, Directive 91/271/EEC, waste water directive, water law, equivalent number of inhabitants, RLM, urban waste

Informacje o artykule

Udostępniający:
Najwyższa Izba Kontroli
Data utworzenia:
02 września 2022 13:07
Data publikacji:
02 września 2022 13:07
Wprowadził/a:
Data ostatniej zmiany:
06 października 2022 12:16
Ostatnio zmieniał/a:

Przeczytaj treść ponownie