Centra kształcenia zawodowego i ustawicznego w Świętokrzyskiem – niska efektywność i niepewna przyszłość placówek

DOI: 10.53122/ISSN.0452-5027/2022.1.07

„Kontrola Państwowa” 1/2022

Pełna treść artykułu (plik PDF)

Grzegorz Walendzik, Violetta Nowak

Centra kształcenia zawodowego powstały 1 września 2019 r. w wyniku konsolidacji zasobów techniczno-dydaktycznych i zadań dotychczasowych centrów kształcenia praktycznego oraz ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego. W roku szkolnym 2020/2021 w świętokrzyskich szkołach zawodowych uczyło się ponad 24 tys. osób, a absolwenci techników i szkół zawodowych stanowili przeszło połowę wszystkich absolwentów szkół ponadgimnazjalnych. Jak wynika z ustaleń kontroli, Centra na ogół dysponowały właściwie wyposażonymi pracowniami i zatrudniały nauczycieli o odpowiednich kwalifikacjach – mogłyby zatem pełnić ważną rolę w systemie edukacji na tym poziomie. W latach 2019–2021 organizowały praktyczną naukę zawodu, kwalifikacyjne kursy zawodowe i turnusy dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników. Jednak w prawie wszystkich Centrach odbywało się to nieprawidłowo i nieefektywnie. Maleje znaczenie tych placówek na rynku edukacyjnym województwa.

Słowa kluczowe: kształcenie zawodowe, kształcenie ustawiczne, kwalifikacyjne kursy zawodowe, turnus dokształcania teoretycznego, młodociani pracownicy, kwalifikacje zawodowe, rynek pracy

ABSTRACT

Vocational and Continuing Education Centres in the Świętokrzyskie Region – Low Effectiveness and Uncertain Future

Vocational education centres were established on 1 September 2019 as a result of the consolidation of technical and didactic resources and tasks of the previous practical education centres, additional training centres and centres of vocational development. In the academic year 2020/2021, in the vocational schools of the Świętokrzyskie Region there were over 24,000 students, while the graduates of technical colleges and vocational schools made over a half of all the graduates of secondary schools. As it transpires from the audit results, the centres usually had well equipped rooms and properly qualified teachers – therefore they could have played an important role in the educational system at the secondary level. In the years 2019–2021 they organised practical training on jobs, professional courses and additional theoretical training for young employees. However, in the majority of the centres these were not organised properly and were ineffective, due to the negligence of regulations, and due to disregarding the needs of the labour market and local conditions. The importance of these centres on the educational market of the region has been decreasing, and the situation has not improved following the launch of a modern centre in Kielce, the potential of which has not been fully used either.

Key words: vocational training, continuing education, vocational courses, additional theoretical courses, young employees, professional qualifications, labour market

Informacje o artykule

Udostępniający:
Najwyższa Izba Kontroli
Data utworzenia:
28 lutego 2022 11:22
Data publikacji:
28 lutego 2022 11:22
Wprowadził/a:
Data ostatniej zmiany:
09 maja 2022 12:04
Ostatnio zmieniał/a:

Przeczytaj treść ponownie