Wybrane wydatki spółek z udziałem Skarbu Państwa – nadzór nad fundacjami i ich gospodarka finansowa

DOI: 10.53122/ISSN.0452-5027/2024.1.20

„Kontrola Państwowa” 3/2024

Pełna treść artykułu (plik PDF)

Edyta Kosiarz, Dariusz Szałkowski

Sponsoring to zjawisko gospodarcze i społeczne umożliwiające wsparcie inicjatywy zmierzającej do rozwoju kultury, sztuki, nauki, edukacji, sportu, itd. oraz promowanie określonego przedsiębiorcy, jego produktów i pozyskiwanie przez niego nowej klienteli. Pomimo jego powszechności, nie wprowadzono przepisów prawa regulujących relację między sponsorującym a sponsorowanym. Ponieważ spółki z udziałem Skarbu Państwa są podmiotami gospodarczymi, którym powierzono w zarządzanie majątek narodowy, w 2016 r. ówczesny minister skarbu państwa zalecił spółkom wprowadzenie regulaminów działalności sponsoringowej, które byłyby zgodne z zasadami i standardami zawartymi w dokumencie „Dobre praktyki w zakresie prowadzenia działalności sponsoringowej przez Spółki z udziałem Skarbu Państwa”. Podstawą powinno być prowadzenie działalności sponsoringowej w sposób transparenty i odpowiedzialny, po spełnieniu warunków długoterminowej stabilności ekonomiczno-finansowej oraz przy założeniu uzyskania wymiernych efektów. W kontroli badającej wydatki państwowych spółek na sponsoring skoncentrowano się głównie na badaniu takich aspektów, jak: uregulowanie tej działalności w spółce, podejmowanie jej przez podmiot będący w długoterminowej stabilności ekonomiczno-finansowej i zgodnie z posiadanymi planami, opomiarowanie efektów i ich rozliczanie. Dziewięć spółek w latach 2017–2021 na działalność sponsoringowa wydało łącznie ok. 795 mln zł. Niepokojącym trendem był istotny wzrost wydatków na sponsoring – ze 111,5 mln zł w 2017 r. do 228,7 mln zł w 2021 r.

Słowa kluczowe: sponsoring, fundacje, wydatki, spółki z udziałem Skarbu Państwa, darowizny, doradztwo, usługi prawne, usługi medialne, nadzór nad fundacjami

ABSTRACT

Selected Expenditure of Companies with State Treasury’s Share – Supervision of Their Foundations and Financial Management of Foundations

Sponsoring is an economic and social phenomenon that allows for supporting initiatives aimed at developing culture, arts, science, education, sports etc., and that allows for promoting certain entrepreneurs, their products and for attracting new clients. Although it is a common phenomenon, there are no legal provisions to regulate the relation between the sponsoring and the sponsored parties. Since companies with the State Treasury’s share are businesses entrusted with managing national assets, in 2016 the then Minister of State Treasury tasked companies with introducing sponsoring rules compliant with the principles and standards set forth in the document entitled “Good practices in sponsoring for companies with State Treasury’s share”. The basic rule is that sponsoring should be transparent and responsible, it should fulfil the conditions of long-term economic and financial stability, and provide measurable results. It was emphasised that sponsoring activities may be undertaken by companies that had an operating profit in the previous financial year, and that have funds on their current accounts on the day of signing sponsoring agreements. The audit dedicated to expenditure on sponsoring in state companies examined mainly such aspects as: whether sponsoring is regulated in a company, sponsoring by entities with long term economic and financial stability, and in accordance with plans, measuring their effects and settlements. In the years 2017–2021, nine companies spent around PLN 795 million in total. As a worrying trend there came a significant increase in spending on sponsoring – from PLN 111.5 million in 2017 to PLN 228.7 million in 2021.

Key words: sponsoring, foundations, expenditure, companies with State Treasury’s share, donations, advisory services, legal services, media services, supervision of foundations

Informacje o artykule

Udostępniający:
Najwyższa Izba Kontroli
Data utworzenia:
27 czerwca 2024 12:20
Data publikacji:
27 czerwca 2024 12:20
Wprowadził/a:
Data ostatniej zmiany:
14 sierpnia 2024 15:25
Ostatnio zmieniał/a:

Przeczytaj treść ponownie

Warto zobaczyć na stronie nik.gov.pl