DOI: 10.53122/ISSN.0452-5027/2024.1.14
„Kontrola Państwowa” 2/2024
Pełna treść artykułu (plik PDF)
Małgorzata Szymborska
Zakaźne odpady medyczne, ze względu na zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi, powinny być już w miejscu ich powstawania umieszczane w specjalnie do tego przeznaczonych i oznakowanych pojemnikach lub workach, a następnie magazynowane w miejscach zabezpieczonych przed dostępem osób nieuprawnionych, insektów, gryzoni itp. Niewłaściwie przechowywane mogłyby stwarzać zagrożenie również dla bezpieczeństwa podmiotów, które nimi gospodarują. Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła, czy w ostatnich latach nastąpiła poprawa w tym obszarze (kontrola w 2014 r. zakończyła się oceną negatywną). Drugim powodem podjęcia badania były sygnalizowane w Sejmie i mediach problemy z tymi odpadami, szczególnie w czasie pandemii COVID-19, a także rosnące koszty ich zagospodarowania. Skontrolowano Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Główny Inspektorat Sanitarny, Główny Inspektorat Ochrony Środowiska, sześć urzędów wojewódzkich, sześć wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska, sześć zakładów opieki zdrowotnej – szpitali oraz tyle samo podmiotów gospodarujących zakaźnymi odpadami medycznymi, w tym wytworzonymi w związku z przeciwdziałaniem COVID-19.
Słowa kluczowe: zakaźne odpady medyczne, gospodarowanie odpadami medycznymi, pandemia COVID-19, rejestr BDO
ABSTRACT
Dealing with Infectious Medical Waste – Lack of Effective Supervision
Medical waste is produced as a result of health services, medical research and experiments. However not all medical waste, even that with dangerous features, is considered infectious. In accordance with the guidance, e.g. by the World Health Organisation (WHO), infectious medical waste may be potentially contaminated with infectious biological human material, or it comes from patients who were diagnosed with infectious diseases. The Supreme Audit Office has examined whether over the last years there have been an improvement in the area of dealing with infectious medical waste (audit of 2014 was concluded with a negative assessment). The other reason for conducting the audit were the problems with such waste indicated to the Parliament and signalled by the media, especially during the COVID-19 pandemic, as well as the growing costs of managing this waste. The audit comprised the Ministry of Climate and Environment, the Chief Sanitary Inspectorate, the Chief Environmental Protection Inspectorate, six regional governors’ offices, six regional environment protection inspectorates, six medical healthcare centres – hospitals, and six entities that manage infectious medical waste, including those established in relation to COVID-19 counteracting.
Key words: infectious medical waste, management of medical waste, COVID-19 pandemic, BDO register