Dostęp NIK do informacji objętych tajemnicą Prokuratorii Generalnej RP – ustawowe kompetencje naczelnego organu kontroli

DOI: 10.53122/ISSN.0452-5027/2023.1.22

„Kontrola Państwowa” 4/2023

Pełna treść artykułu (plik PDF)

Piotr Dziwisz, Tomasz Zaborek

Artykuł przedstawia problematykę dostępu Najwyższej Izby Kontroli do informacji objętych tajemnicą Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej. Przedstawiono zadania obu organów, istotę i znaczenie tajemnicy PG RP, zasady dostępu NIK do tajemnic ustawowo chronionych oraz skutki prawne zmian przepisów odnoszących się zarówno do problematyki wykonywana zastępstwa procesowego w Polsce, jak i ustalenia reguł dostępu Izby do informacji objętych tajemnicą ustawowo chronioną. Postawiono tezę, że dostęp Najwyższej Izby Kontroli do dokumentów i materiałów chronionych tajemnicą Prokuratorii jest możliwy na podstawie art. 29 ust. 2 ustawy o NIK. Zdaniem autorów należy przyjąć, że kontroler NIK powinien mieć zapewniony dostęp do dokumentów i informacji nią chronionych, jeżeli są one potrzebne dla ustalenia staniu faktycznego w zakresie kontrolowanej działalności.

Słowa kluczowe: dostęp NIK do informacji objętych tajemnicą PG RP, tajemnica PG RP, tajemnice ustawowo chronione, art. 29 ust. 2 ustawy o NIK

ABSTRACT

NIK’s Access to Secrecy Information of the General Counsel to the Republic of Poland – Statutory Mandate of the Supreme Audit Institution

The article presents the issues related to the access by the Supreme Audit Office to information subject to secrecy of the General Counsel of the Republic of Poland (Polish: Prokuratoria Generalna RP, PG RP). The tasks of the two bodies are discussed, the essence and importance of the PG RP secrecy, the principles for NIK’s access to legally protected information, and legal consequences of changes in the regulations related both to the court representation in Poland, and setting the rules for NIK’s access to legally protected information. A thesis has been made that NIK’s access to documents and materials protected with the PG PR’s secrecy is possible on the basis of Article 29(2) of the Act on NIK. In the opinion of the authors, NIK auditors should have access to documents and legally protected information if these are necessary to establish the status quo of the audited activity.

Key words: NIK’s access to secret information of PG RP, secrecy of PG RP, legally protected secrecy, Article 29(2) of the Act on NIK

Informacje o artykule

Udostępniający:
Najwyższa Izba Kontroli
Data utworzenia:
31 sierpnia 2023 11:53
Data publikacji:
31 sierpnia 2023 11:53
Wprowadził/a:
Data ostatniej zmiany:
02 października 2023 12:01
Ostatnio zmieniał/a:

Przeczytaj treść ponownie