Pod koniec kwietnia wiceprezes NIK, Stanisław Jarosz, zaprezentował na posiedzeniu Komisji do Spraw Kontroli Państwowej (KOP) wyniki kontroli NIK dotyczące ochrony interesów klientów zakładów ubezpieczeń oraz członków funduszy emerytalnych, a w połowie maja szczegóły audytu bezpieczeństwa zaopatrzenia Polski w węgiel kamienny. Raporty z obu kontroli były na tyle niepokojące i dotyczyły tak ważnych kwestii, że posłowie KOP zdecydowali się na wystosowanie dezyderatów. Dezyderat w sprawie ochrony interesów konsumentów został przesłany do Prezesa Rady Ministrów, a wniosek dotyczący bezpieczeństwa zaopatrzenia Polski w węgiel kamienny do Ministrów Środowiska i Gospodarki.
O co wnioskują posłowie? W przypadku pierwszego dezyderatu, dotyczącego ochrony konsumentów, KOP zauważa, że ubezpieczyciele ignorują wezwania do rozstrzygnięć sporów z klientami przez sądy polubowne lub nie wyrażają zgody na takie postępowanie. W tej sytuacji posłowie uważają za uzasadnione przeprowadzenie przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, we współpracy z Urzędem Komisji Nadzoru Finansowego oraz Rzecznikiem Ubezpieczonych, analizy możliwości zmian legislacyjnych, których celem byłoby wprowadzenie domniemanej zgody przedsiębiorcy (np. ubezpieczyciela) na rozstrzyganie sporu z klientami przez sądy polubowne. Zwracają także uwagę na możliwość wprowadzenia w takich sytuacjach instytucji Arbitrażu Konsumenckiego.
Drugi dezyderat, dotyczący bezpieczeństwa zaopatrzenia Polski w węgiel kamienny, wskazuje za raportem NIK, że krajowe złoża tego surowca nie wyczerpią się do 2035 roku. NIK dostrzega jednak zagrożenie perspektywiczne wynikające z nieracjonalnej, bieżącej gospodarki złożami. Posłowie wnioskują m.in. o podjecie przez Ministra Środowiska skutecznych działań zapobiegających stosowaniu przez przedsiębiorców górniczych nieracjonalnych metod wydobycia węgla oraz o kontynuowanie przez Ministra Gospodarki działań wspomagających technologiczną modernizację polskiego górnictwa.
Oba dezyderaty uchwalone zostały 25 maja i przekazane adresatom.