Transkrypcja wideo: Przedstawiciele NIK i Komisji Europejskiej o wspólnych wyzwaniach

Wypowiedź Marka Bieńkowskiego, dyrektora Departamentu Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego NIK

Wziąłem udział w spotkaniu z przedstawicielem Komisji Europejskiej, który zaszczycił nas swoją obecnością w czasie ostatniej konferencji, jaką w Izbie zorganizowaliśmy wspólnie z Bankiem Światowym i z Global Compact z ONZ, dotyczącej bezpieczeństwa na polskich drogach.

Wypowiedź Pawła Stelmaszczyka, przedstawiciela Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Mobilności i Transportu

Przedmiotem naszej rozmowy była budowa transeuropejskiej sieci transportowej i poprawa chociażby bezpieczeństwa pasażerów, bezpieczeństwa ruchu drogowego, ale też wyzwania dotyczące tworzenia nowej infrastruktury transportowej, połączeń z portami polskimi na Bałtyku, czy też rozszerzania sieci z Polski na kraje, ościenne kraje sąsiadujące w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Dalsza część wypowiedzi Marka Bieńkowskiego

Omówiliśmy te przedsięwzięcia, które Komisja Europejska będzie wprowadzała we wszystkich krajach członkowskich, w tym również w Polsce.

Dalsza część wypowiedzi Pawła Stelmaszczyka

W oparciu o moje własne doświadczenia jako urzędnik jednej z instytucji Unii Europejskiej, konkretnie Komisji Europejskiej, mogę powiedzieć, że nie jest rzeczą łatwą dobre wdrażanie polityk unijnych w różnych zakresach, dlatego też nieformalne kontakty, nieformalna wymiana informacji, spotkania w wąskim gronie, rozmowa we własnym języku, odpowiedzi na konkretne pytania, udzielanie wyjaśnień jest rzeczą szalenie ważną.

Dalsza część wypowiedzi Marka Bieńkowskiego

Przedstawiliśmy również nasze plany związane z najbliższymi kontrolami. Departament, którym kieruję już przeprowadza kontrole bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Za chwilę będziemy rozpoczynać bardzo ważną kontrolę dotyczącą funkcjonowania służb ratunkowych na drogach szybkiego ruchu i autostradach.

Dalsza część wypowiedzi Pawła Stelmaszczyka

Z punktu widzenia Najwyższej Izby Kontroli, jak rozumiem, różne dziedziny życia są przedmiotem troski tej konkretnej instytucji i dlatego też, precyzyjne informacje, bezpośrednio ze źródła z instytucji unijnych są rzeczą absolutnie kluczową, dlatego też cieszę się, że taki bezpośredni kanał przepływu informacji między Dyrekcją Generalną Transportu i Mobilności, a zespołem Najwyższej Izby Kontroli, który zajmuje się chociażby czy to bezpieczeństwem ruchu drogowego, czy to poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce, czy to przyspieszeniem budowy infrastruktury transportowej, poprawy komfortu pasażerów, poprawy jakości świadczenia usług transportowych w Polsce i w regionie Europy Środkowej jest wspólnym naszym wyzwaniem.

Dalsza część wypowiedzi Marka Bieńkowskiego

I właśnie w tym kontekście przedstawiciel Komisji Europejskiej zwrócił uwagę na niezwykle ważny aspekt, który oczywiście będziemy uwzględniać w naszych badaniach kontrolnych. Wkrótce wejdzie w życie, zgodnie z Rozporządzeniem Komisji Europejskiej, przepis, który nakłada na nowo homologowane auta posiadanie urządzenia, które w przypadku wypadku, w przypadku uruchomienia poduszki powietrznej, bądź odcięcia dopływu paliwa w aucie będzie emitował sygnał Dżi Pi Es do centrów ratunkowych. Niezwykle ważny aspekt w budowaniu systemu bezpieczeństwa na drogach Unii Europejskiej, w tym również na drogach w Polsce.

Wróć do transkrybowanego materiału w artykule "Przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli i Komisji Europejskiej o wspólnych wyzwaniach"

Informacje o artykule

Udostępniający:
Najwyższa Izba Kontroli
Data utworzenia:
22 marca 2016 10:43
Data publikacji:
22 marca 2016 10:43
Wprowadził/a:
Andrzej Gaładyk
Data ostatniej zmiany:
22 marca 2016 10:43
Ostatnio zmieniał/a:
Andrzej Gaładyk

Przeczytaj treść ponownie