Transkrypcja wideo: Konferencja prasowa prezentująca wyniki kontroli Finansowania i wydatkowania środków przez spółkę Telewizja Polska S.A.

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Dzień dobry. W imieniu pracowników Najwyższej Izby Kontroli pragnę przywitać wszystkich obecnych na sali oraz wszystkich, którzy oglądają nas dzisiaj na kanałach w mediach społecznościowych Najwyższej Izby Kontroli, do czego serdecznie zachęcam.

Tematem dzisiejszej konferencji prasowej są wyniki kontroli związane z gospodarką finansową Telewizji Polskiej S.A. To, co Państwo za chwilę zobaczycie to tylko fragment istotnych ustaleń wynikających z przeprowadzonej kontroli. Znacznie więcej informacji zawartych jest w wystąpieniu pokontrolnym oraz skrócie prasowym, które to dokumenty znajdują się już na stronie internetowej NIK. Gdyby kontrolerzy tak naprawdę chcieli dzisiaj dokładnie przejść wszystkie nieprawidłowości wskazane w wynikach, potrzebowalibyśmy co najmniej tutaj trzech godzin, ale nie zabierzemy tyle Państwu dzisiaj.

Ustalenia kontrolne niezwykle istotne przede wszystkim z punktu widzenia gospodarnego i transparentnego wydatkowania pieniędzy podatników. Dlatego też NIK podjęła się kontroli w obszarze funkcjonowania gospodarką finansową i wydatkowania środków przez Spółkę Telewizja Polska S.A. Na sali jest dziś z nami Prezes Najwyższej Izby Kontroli Pan Marian Banaś oraz przedstawiciele Departamentu Strategii, którzy nadzorowali wymienioną kontrolę. Witam prezesa NIK Pana Mariana Banasia. Witam Pana Filipa Byczkowskiego, Wicedyrektora Departamentu Strategii.

Filip Byczkowski, p.o. Wicedyrektor Departamentu Strategii

Dzień dobry Państwu.

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Witam Panią Janinę Bielak, doradcę ekonomicznego w Departamencie Strategii.

Janina Bielak, Doradca ekonomiczny w Departamencie Strategii

Dzień dobry Państwu.

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Szanowni Państwo, dla porządku dodam tylko, że pracujemy jak zwykle w tzw. dwóch częściach. W pierwszej części nastąpi prezentacja wyników, a następnie po prezentacji wyników przejdziemy do sesji pytań i nie zabierając Szanowni Państwo więcej czasu, oddaję głos Panu Prezesowi.

Marian Banaś — Prezes Najwyższej Izby Kontroli

Dzień dobry Państwu. Witam wszystkich bardzo serdecznie na dzisiejszej konferencji poświęconej wynikom z przeprowadzonej kontroli w Telewizji Polskiej. Szanowni Państwo, zadaniem telewizji publicznej jest realizowanie misji publicznej, przez którą należy rozumieć oferowanie całemu społeczeństwu i poszczególnym jej częściom programów i usług, cechujących się przede wszystkim pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością. I to właśnie realizacja misji publicznej powinna odróżniać działalność mediów publicznych od działalności komercyjnych nadawców oraz mediów faworyzujących wyłącznie określoną partię polityczną.

Dotychczas prowadzone przez NIK kontrole dotyczące Telewizji Polskiej S.A. wykazywały poważne nieprawidłowości, zaś sama działalność Telewizji Polskiej była przedmiotem istotnego zainteresowania opinii publicznej. Ostatecznie Najwyższa Izba Kontroli zidentyfikowała zasadność dokonania oceny prawidłowości funkcjonowania Telewizji Polskiej w ramach kontroli doraźnej pod tytułem: „Funkcjonowanie, gospodarka finansowa i wydatkowanie środków przez Spółkę Telewizja Polska S.A.”. Kontrola dotyczyła w szczególności gospodarki finansowej i wydatkowania środków, w tym na produkcję zewnętrzną, programy o charakterze rozrywkowym, koncerty i imprezy plenerowe, a także wydatków ponoszonych w związku z zawieraniem umów o charakterze doradczym i marketingowym. Badaniom poddano również kwestie korporacyjne, w tym stosowanie zasad wynagradzania i nagradzania członków organu Spółki i kadry kierowniczej, jak również korzystania z majątku Spółki.

Wyniki przedmiotowej kontroli są niestety zatrważające i wskazują, że działalność Telewizji Polskiej niewiele ma wspólnego z realizacją misji publicznej, do której przecież telewizja ta została powołana. Szanowni Państwo, nabywanie licencji z naruszeniem przyjętych reguł. Sztuczne dzielenie zakupów. Przypadki niegospodarności i działania na szkodę Spółki, nieprawidłowości w zawieraniu umów cywilno-prawnych, występowanie konfliktów i interesów mogących prowadzić do zjawisk korupcjogennych, nieprawidłowości w zamówieniach publicznych, nieprawidłowości w realizacjach wybranych audycji, dublowanie i generowanie zbędnych kosztów to tylko niektóre ustalone podczas przedmiotowej kontroli nieprawidłowości.

Telewizja Polska S.A. powinna być dobrem wszystkich obywateli, a nie zakładnikiem wybranych grup społecznych czy ściśle określonych partii politycznych. Liczę, że wyniki dzisiejszej kontroli, które w sposób szczegółowy zaprezentują Państwu obecni na dzisiejszej konferencji kontrolerzy, na nowo pozwolą przywrócić w Telewizji Polskiej pluralizm, bezstronność, obiektywizm i niezależność. Dziękuję Państwu za uwagę.

Głosy z publiczności – dziennikarze TVP

[częściowo niesłyszalne] Przepraszam panie prezesie...

Marian Banaś — Prezes Najwyższej Izby Kontroli

Przepraszam bardzo, ale sesja pytań po prezentacji.

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Panie dyrektorze...

Głosy z publiczności – dziennikarze TVP

[częściowo niesłyszalne] ...pan prezes wychodzi w trakcie...

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Szanowni Państwo, Tak jak powiedziałem, sesja pytań będzie po prezentacji. Panie Dyrektorze zapraszam do wskazania wyników.

Filip Byczkowski, p.o. Wicedyrektor Departamentu Strategii

Bardzo dziękuję. Dzień dobry Państwu raz jeszcze, Witam Państwa bardzo serdecznie w gmachu Najwyższej Izby Kontroli. Szanowni Państwo, spotkaliśmy się dzisiaj, żeby wspólnie przedstawić i omówić wyniki kontroli. Wieloaspektowych, długich, niezwykle pogłębionych działań kontrolerów Najwyższej Izby Kontroli.

Przedmiotową kontrolę podjęliśmy z własnej inicjatywy, biorąc pod uwagę wyniki analizy ryzyka, biorąc pod uwagę sygnały, które docierały do Izby i sygnały, które pojawiały się w dyskursie publicznym, wskazujące na oznaczone ryzyka nieprawidłowości w działalności Spółki Telewizja Polska S.A. Tak jak zostało to przedstawione, wzięliśmy pod uwagę kluczowe, najbardziej istotne aspekty działalności Telewizji Polskiej. Skupiliśmy się na gospodarce finansowej, działalności inwestycyjnej, efektywności kosztowej w sferze działalności bieżącej, działalności inwestycyjnej, kwestiach zarządzania płynnością. Badaliśmy także kwestię nabywania towarów i usług, wartości niematerialnych i prawnych, a także produkcji wewnętrznej i produkcji zewnętrznej.

Trzecim bardzo istotnym obszarem, który objęliśmy szczególnie pogłębionymi badaniami, były kwestie wynagrodzeń zarówno organów korporacyjnych, jak i kadry kierowniczej, a także stosowanej w Spółce polityki kadrowo-płacowej. Kontrolerzy NIK, prowadząc czynności kontrolne w tym obszarze w sposób szczególnie, dotknęli kwestii takich jak prowadzenie działalności gospodarczej przez osoby zatrudnione w stosunku pracowniczym w Telewizji Polskiej S.A., funkcjonowanie niektórych osób w spółkach prawa handlowego, innych, także konkurencyjnych w stosunku do Spółki Telewizja Polska S.A. jak również stwierdziliśmy przypadki związane z funkcjonowaniem w sytuacjach konfliktu interesów.

Szanowni Państwo, okres, który badaliśmy to okres od dnia 1 stycznia 2021 roku do dnia zakończenia czynności kontrolnych w tej Spółce, co nastąpiło w lipcu bieżącego roku. Ten okres wynika z tego, że poprzednio prowadzona kontrola Izby zakończyła się w bezpośrednio okresie poprzedzającym. Szanowni Państwo, zanim przedstawię Państwu ocenę kontrolowanej działalności, zasadnicze ustalenia i nieprawidłowości, pozwólcie Państwo na zwrócenie jednej uwagi.

Najwyższa Izba Kontroli formułując ocenę dotyczącą Spółki Telewizja Polska S.A., nie odnosi się i nie ocenia roli tej telewizji jako nadawcy. Nie oceniamy, nie odnosimy się do doboru treści programowych, nie oceniamy treści prasowych, nie oceniamy telewizji jako uczestnika rynku medialnego. Pragniemy jednak zauważyć, że niezależnie od tego, że Telewizja Polska jest ważnym nadawcą, nadawcą, który realizuje misję publiczną, jest także państwową osobą prawną, jest Spółką z wyłącznym udziałem Skarbu Państwa. Ta sytuacja powoduje, że Najwyższa Izba Kontroli ma prawo, ale i obowiązek konstytucyjny i ustawowy badać działalność Spółki Telewizja Polska S.A. w pełnym zakresie, przy uwzględnieniu wszystkich kryteriów ustawowych. W ramach tej kontroli oceniana była w szczególności gospodarność i rzetelność wydatkowania środków w Spółce.

Szanowni Państwo, musimy zaakcentować, będziemy o tym mówić jeszcze za chwilę, że łącznie w latach 2017-2022 Spółka Telewizja Polska S.A. uzyskała z rekompensaty z budżetu państwa kwotę w wysokości niemal 7,4 miliarda złotych. Na rok 2023 zaplanowano uzyskanie rekompensat w kwocie ponad 2,3 miliarda złotych. Zwłaszcza w takiej sytuacji, kiedy funkcjonuje taki podmiot, taka Spółka Skarbu Państwa oparta na tak szerokim, niebagatelnym finansowaniu ze środków publicznych Najwyższa Izba Kontroli ma prawo i obowiązek badać tę działalność w sposób niezwykle dogłębny.

Szanowni Państwo, w wyniku przeprowadzonych czynności kontrolnych Najwyższa Izba Kontroli ocenia negatywnie działalność Spółki Telewizja Polska S.A. Liczba stwierdzonych nieprawidłowości, finansowy wymiar tych nieprawidłowości, ale także ryzyka powielenia się tych błędów i niedostatków w innych aspektach, w pozostałych obszarach działalności kontrolowanej jednostki, nie pozwoliła kontrolerom na dokonanie pozytywnej oceny kontrolowanej jednostki. Dokonane ustalenia, stwierdzone nieprawidłowości i ich charakter dały Najwyższej Izbie Kontroli silne, umotywowane i niebudzące wątpliwości podstawy do sformułowania negatywnej oceny kontrolowanej działalności w Spółce Telewizja Polska S.A.

Szanowni Państwo, w trakcie dzisiejszego spotkania przedstawimy Państwu w poszczególnych obszarach kontrolnych kluczowe, najważniejsze ustalenia. Ustalenia kontroli Szanowni Państwo zobrazowane są w niezwykle obszernym, ponad 150-ciostronicowym dokumencie, który w dniu dzisiejszym zostaje podany do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej NIK. Na dzisiejszym spotkaniu wskażemy Państwu na najbardziej symptomatyczne, najbardziej charakterystyczne przykłady nieprawidłowości stanów problemowych, które...

Głosy z publiczności – dziennikarze TVP

[częściowo niesłyszalne] ...dlaczego pan się boi... dlaczego pan bierze udział w nagonce politycznej...

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Przepraszam bardzo, ale Najwyższa Izba Kontroli nie bierze udziału w żadnej akcji politycznej. Szanowni Państwo, próbujemy... Nie wiem, co się stało Panie Redaktorze w tej chwili. Może zaraz Pan Prezes do nas wróci.

Głosy z publiczności – dziennikarze TVP

[częściowo niesłyszalne] ...państwo powiedzieli, że nie możemy...

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Szanowni Państwo, proszę bardzo, pozwólcie nam przedstawić wyniki. Będzie sesja pytań, będziemy odpowiadali na pytania. Jeżeli będzie taka potrzeba...

Głosy z publiczności – dziennikarze TVP

[głos z publiczności - niesłyszalne] te wyniki, ale ja poprosiłam o to, żeby Pan Prezes poczekał. Pan Prezes się zobowiązał milcząco do tego, że poczeka na nasze pytania, a on uciekł.

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Tak jak Pan...

Głosy z publiczności – dziennikarze TVP

[częściowo niesłyszalne] ...łamie umowę

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Szanowny Panie Redaktorze, nie potrafię odpowiedzieć w tej chwili na Pana pytanie dotyczące, dlaczego Pan Prezes musiał opuścić salę. Może jest jakiś ważny powód? Za chwilę...

Głosy z publiczności – dziennikarze TVP

[głos z publiczności - niesłyszalne]

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

To już jest Pana interpretacja. Proszę pozwolić nam przedstawić wyniki. Dobrze? Bardzo uprzejmie.

Głosy z publiczności – dziennikarz TVP

Dziękuję.

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Dziękuję.

Filip Byczkowski, p.o. Wicedyrektor Departamentu Strategii

Szanowni Państwo, pozwolimy sobie przedstawić Państwu najbardziej syntetycznie, najbardziej precyzyjnie, najbardziej symptomatyczne przykłady stanów problematycznych, nieprawidłowości i problemów w działalności Spółki. Pierwszym blokiem zagadnień będą kwestie dotyczące gospodarki finansowej, w tym kwestie zarządzania płynnością finansową, a także koszty działalności bieżącej i inwestycyjnej.

Janina Bielak, Doradca ekonomiczny w Departamencie Strategii

Szanowni Państwo z ustaleń kontroli wynika, że działalność Telewizji Polskiej finansowana jest w głównej mierze środkami publicznymi, które w latach 2021-2022 wynosiły ponad 60%. W 2021 roku Spółka osiągnęła przychody ze sprzedaży 3,1 miliarda złotych, a w 2022 3,4 miliarda złotych, z czego odpowiednio 67% i 68% stanowiły przychody z abonamentu, z rekompensat z tytułu utraconych opłat abonamentowych i dotacji. Model gospodarki finansowej Telewizji Polskiej oparty na współfinansowaniu działalności ze środków budżetu państwa, ze środków publicznych w postaci rekompensat abonamentowych, funkcjonuje Proszę Państwa od 2017 roku. Otrzymywane rekompensaty sukcesywnie wzrastały i łącznie w latach 2017-2022 Spółka otrzymała środki tytułem rekompensat w wysokości 7,2 miliarda złotych, natomiast w 2023 roku otrzymała środki w wysokości 2,3 miliarda złotych, czyli łącznie 9,5 miliarda złotych z tytułu rekompensat za utracone opłaty abonamentowe.

W analizowanym okresie Spółka ponosiła również koszty działalności operacyjnej, które także systematycznie wzrastały. Wzrastały one od 1,7 miliarda złotych w 2017 roku do 3,3 miliarda złotych w 2022 roku. Należy, Proszę Państwa zaznaczyć, że koszty ponoszone przez Telewizję Polską były determinowane zarówno przez czynniki zewnętrzne, jak również były konsekwencją przyjętej przez Zarząd Telewizji Polskiej praktyki rozszerzania szeroko rozumianej oferty programowej. Jednocześnie jednak należy zwrócić uwagę, że w Telewizji Polskiej wystąpiły nieprawidłowości z naruszeniem zasad legalności, gospodarności, celowości, jak również rzetelności działania. Ostatecznie Spółka w 2022 roku poniosła straty w wysokości 50,7 miliona złotych, w 2021 roku osiągała zysk 3,9 miliona złotych, podczas gdy w 2020 roku ten zysk wyniósł 198,3 miliona złotych.

Szanowni Państwo pomimo wprowadzenia w Telewizji Polskiej sformalizowanych procedur podejmowania decyzji, nie uchroniło to Spółki od zaciągania zobowiązań dotyczących transakcji niecelowych, niegospodarnych czy też nierzetelnie przygotowanych. Najwyższa Izba Kontroli ustaliła, że spółka podjęła decyzję o uruchomieniu dwóch wysokobudżetowych inwestycji o łącznej wartości 632,3 miliona złotych bez zapewnienia trwałych, w długoterminowej perspektywie czasowej i adekwatnych co do wysokości środków finansowych. To Proszę Państwa, prowadziło do wzrastającego ryzyka utraty płynności finansowej, czy też trudności w jej utrzymaniu. Ryzyka te Proszę Państwa zmaterializowały się, w wyniku czego Zarząd Spółki w obecnym składzie zdecydował o wstrzymaniu tych inwestycji, zawierając ugodę z wykonawcą.

Następnie Proszę Państwa, kolejną istotną nieprawidłowością jest przeznaczenie środków uzyskanych z pożyczki z Funduszu Reprywatyzacji na cele inne niż wynikające z umowy pożyczki. Proszę Państwa, Telewizja Polska uzyskała pożyczkę w kwocie 800 milionów złotych, z czego na koniec 2021 roku stan zaangażowania środków pożyczki w finansowanie zadań innych niż wymagających z umowy pożyczki wynosił 242 miliony złotych, natomiast na koniec 2022 roku 168 milionów złotych, podczas gdy stopień realizacji zadań określonych w umowie pożyczki był niepełny.

Również Proszę Państwa, stwierdzono nieprawidłowość w zakresie zamówień publicznych, która polegała na nierównym traktowaniu wykonawców, niezachowaniu uczciwej konkurencji i braku przejrzystości na etapie przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Najwyższa Izba Kontroli również stwierdziła, że Telewizja Polska otrzymała środki w wysokości 2,1 miliona złotych z budżetu państwa w ramach dofinansowania z Ministerstwa Spraw Zagranicznych niezgodnie z przepisami na pokrycie kosztów rozpowszechniania programów i audycji dla odbiorców zagranicznych, jak również w kwotach przekraczających kwoty umieszczone w podziałkach analitycznych budżetów wynikających z zawartych porozumień i protokołów uzgodnień. Dziękuję.

Filip Byczkowski, p.o. Wicedyrektor Departamentu Strategii

Szanowni Państwo, kolejnym obszarem badanym niezwykle starannie przez kontrolerów, była wzmiankowana kwestia nabywania towarów i usług, zawierania umów, nabywania praw do transmisji i tej sfery aktywności produkcyjnej. W tym zakresie Drodzy Państwo stwierdziliśmy 25 zróżnicowanych nieprawidłowości. Zanim do nich przejdę, wymienię kilka kwot. 2,7 miliona złotych, 1 milion złotych, 165 tysięcy, poniesienie wydatku dziesięciokrotnie większego niż pierwotnie zakładano, 21,5 miliona złotych, 120 tysięcy złotych, 308 tysięcy złotych, 75 tysięcy złotych, 8,5 miliona, 1 milion i 100 tysięcy. Szanowni Państwo, to tylko część kwot, które obrazują obszary aktywności bądź konkretne projekty, w związku z realizacją, których kontrolerzy stwierdzili nieprawidłowości.

Niekiedy nieprawidłowości miały charakter, można powiedzieć li tylko formalny, ale jednocześnie wystąpiły przypadki zaciągania zobowiązań z przekroczeniem zakresu umocowania, sztucznego dzielenia zamówienia tak, ażeby wartość progów zamówień nie przekraczała określonych progów, które wynikały z procedur wewnętrznych. Część wreszcie tych nieprawidłowości to działania wprost nierzetelne lub niegospodarne bądź częstokroć zarówno niegospodarne, jak i nierzetelne. W kolejnych kilku minutach wskażemy Państwu sygnalizacyjne, najbardziej jaskrawe przykłady, które przemawiają i wskazują na umotywowane podstawy takiej oceny, którą wyraziła Najwyższa Izba Kontroli.

Szanowni Państwo, pierwsza z nieprawidłowości dotyczy utworzenia serwisu i aplikacji SwipeTo. Był to serwis, który był planowany dla odbiorców młodych w grupie docelowej 18-29. Działanie to przebiegało w sposób nierzetelny i niegospodarny. Prowadzenie, utrzymanie, a wcześniej utworzenie i organizacja tego serwisu kosztowała Telewizję Polską S.A. kwotę 21,5 miliona złotych.

W zakresie tej nieprawidłowości pozwólcie Państwo na zwrócenie być może drobnego, biorąc pod uwagę ogół budżetu Telewizji Polskiej S.A., ale bardzo symptomatyczny przykład. W związku z tworzeniem tego serwisu w latach 2021-2022 zawarto cztery umowy z dwoma osobami fizycznymi, które miały budować aktywną społeczność tego serwisu w mediach społecznościowych w popularnym serwisie społecznościowym. Publikowane one miały być na koncie redakcji SwipeTo. Telewizja Polska zaplanowała wydatkowanie na to zadanie kwotę ponad 160 tysięcy złotych.

Kontrolerzy zweryfikowali, w jaki sposób, wcale przecież niemała kwota była wydatkowana i jakie produkty Telewizja Polska S.A. uzyskała w wykonaniu tej usługi. Do dnia 22 maja 2023 roku wydatkowano na ten cel efektywnie, czyt. wypłacono kontrahentom, jak należałoby oczekiwać po wcześniejszym odbiorze usług i weryfikacji przedmiotu wykonania dzieła kwotę 75 tysięcy złotych. Kontrolerzy zweryfikowali jedno z zadań, które miało być wykonywane. Sprawdziliśmy, ustaliliśmy, że przez 9 miesięcy funkcjonowania konta w serwisie społecznościowym opublikowano zaledwie dwa wpisy. Bardzo krótkie, możecie Państwo sami zweryfikować nawet w dniu dzisiejszym.

Szanowni Państwo, wystąpiły także inne nieprawidłowości. Poproszę o kolejny slajd. Szanowni Państwo, w Oddziale Warszawskim Telewizji Polskiej S.A. wystąpiły przypadki zaciągania zobowiązań z przekroczeniem zakresu umocowania. Czyli zawieranie tych umów polegało na wykorzystaniu mechanizmu podziału przedmiotu umowy w taki sposób, by w miejsce jednej umowy zawieranych było kilka umów o tym samym zakresie rzeczowym, tak by każda nie przekraczała kwoty 150 tysięcy złotych. Co ważne, wszystkie umowy zostały zawarte z jednym kontrahentem. W wyniku opisanych działań, tak jak wskazałem, zostały zaciągnięte zobowiązania bez wiedzy i uzyskania zgody Zarządu Spółki oraz z przekroczeniem zakresu udzielonych pełnomocnictw. Kwota zobowiązań przekroczyła kwotę 8,5 miliona złotych.

Kolejnym problemem, kolejnym przykładem, który był badany w ramach dobranej próby badawczej przez kontrolerów, była kwestia zawierania umów, zróżnicowanych umów, także na prowadzenie określonych programów. Jednym z przykładów, które stanowi przedmiot szczególnego zainteresowania i wzbudził szczególne wątpliwości kontrolerów, była kwestia zawarcia umowy na prowadzenie jednego z programów rozrywkowych, który był realizowany w formule reality show. W tym zakresie Telewizja Polska S.A. zdecydowała się wydatkować kwotę wynagrodzenia w wysokości 120 tysięcy złotych netto. Jak ustalili kontrolerzy, wykonawca wyłoniony przez Telewizję Polską nie posiadał doświadczenia w zakresie prowadzenia programów rozrywkowych, w tym o profilu, który był założony dla tego zadania i tego programu.

Co istotne, Szanowni Państwo, w toku czynności kontrolnych osoba, która była wyłonionym kontrahentem, artystka nie potrafiła wskazać, w jaki sposób wykonała, a uzyskała wcześniej środki i płatność, nie potrafiła wskazać, w jaki sposób zrealizowała jedno z postanowień umowy. W trakcie czynności kontrolnych w siedzibie NIK, w toku złożenia ustnych wyjaśnień wykonawczyni nie była w stanie wskazać, w jaki sposób wykonała zobowiązanie do opracowania koncepcji autorskiego prowadzenia audycji. Płatność została zrealizowana.

Szanowni Państwo, przykładów takich bardzo charakterystycznych nieprawidłowości jest więcej. Kontrolerzy w toku czynności kontrolnych chcieli zweryfikować także powstanie innych produktów, które w wykonaniu zawartych umów miały zostać dostarczone Telewizji Polskiej. TVP Plus, jedna z jednostek organizacyjnych w trakcie czynności kontrolnych nie przekazała kontrolerom produktów, które miały powstać w wykonaniu sześciu umów. Łączna wartość brutto zawartych umów wyniosła kwotę ponad 480 tysięcy złotych, a faktycznie wydatkowana przez Telewizję Polską S.A. po przyjęciu ewentualnym tych produktów wyniosła kwotę 308 tysięcy złotych.

Fakt, że w toku czynności kontrolnych nie przedłużono kontrolerom mimo wyraźnych próśb produktów, które miały powstać w wyniku tych umów, świadczy w ocenie Izby o nierzetelności działania Spółki i daje silną, umotywowana podstawę do wyrażenia wątpliwości co do rzetelnie przeprowadzonej weryfikacji przedmiotów, umów, a także ich rozliczenia w oparciu o gotowe i dostarczone produkty.

Szanowni Państwo, również w tym obszarze, o którym dyskutujemy, kontrolerzy stwierdzili nieprawidłowości związane z nabywaniem przez inną z jednostek organizacyjnych telewizji, mianowicie TVP World, gotowych programów czy formalnie rzecz biorąc licencji do emisji gotowych audycji. Były to umowy zawierane z inną telewizją, ze spółką prawa handlowego, będącą inną telewizją prywatną. W tym wypadku kontrolerzy stwierdzili, że w roku 2022 zostało zawartych 10 umów na łączną kwotę ponad 10 milionów złotych... 1 miliona złotych, przepraszam, prostuję w tym miejscu. Nastąpiło to z naruszeniem procedur. To naruszenie procedur i sposób był najbardziej symptomatyczny w tym zakresie, ponieważ zakup licencji został sztucznie podzielony na co najmniej dwie części, tak aby wartość poszczególnych umów zawieranych tego samego dnia lub w krótkich odstępach czasu z tym samym podmiotem nie przekraczała kwoty brutto jednostkowo 150 tysięcy złotych.

Szanowni Państwo, kontrolerzy spojrzeli również na takie przykłady nabywanych usług, takie przykłady audycji, które są znane każdemu z Państwa i wszystkim z nas. Przykładem takim była kwestia organizacji imprezy plenerowej Sylwester Marzeń z Dwójką na przełomie lat 2022/2023. Kontrolerzy badali poszczególne wątki, zawieranie umów, przygotowanie tej imprezy plenerowej. W tym zakresie Najwyższa Izba Kontroli stwierdziła, że działania Telewizji Polskiej S.A. związane ze sprowadzeniem, zakontraktowania nowej gwiazdy głównej zagranicznej na potrzeby tej imprezy były nierzetelne, niecelowe i niegospodarne.

W tym zakresie w sposób bardzo szczególny weryfikowali sekwencje zdarzeń, dokumenty umowne, korespondencję wewnętrzną, także elektroniczną poszczególnych pracowników i dyrektorów Spółki Telewizja Polska S.A. Wskazaliśmy w wystąpieniu pokontrolnym skierowanym do Prezesa Zarządu Spółki Telewizja Polska S.A., że zadanie Telewizji Polskiej S.A. polegające na realizacji misji publicznej, w tym oczywiście również w drodze produkcji i emisji audycji rozrywkowych, nie powinno jednak prowadzić do sytuacji, w której Spółka poniosła wydatek dziewięciokrotnie wyższy względem planowanych uprzednio kosztów związanych z występem wcześniej planowanej artystki, mającej być główną gwiazdą zagraniczną przedmiotowej imprezy plenerowej.

Szanowni Państwo, powoli kończąc ten wątek, ten obszar badany przez kontrolerów pragnę zwrócić uwagę na jeszcze jeden przykład, który związany jest z nabywaniem i kontraktowaniem usług prawnych przez Spółkę Telewizja Polska S.A. Oczywiście sam obszar nabywania usług doradczych, eksperckich, prawnych jest bardzo starannie, bardzo dokładny na poziomie faktów i ewentualnych nieprawidłowości, opisany w wystąpieniu pokontrolnym, do którego serdecznie Państwa odsyłam, ale chcielibyśmy wskazać na znów jeden dość charakterystyczny przykład.

Mianowicie kontrolerzy ustalili i ocenili, że Telewizja Polska S.A. finansowała obsługę prawną pracownika Spółki Telewizja Polska S.A. Proszę o cofnięcie slajdu. Następny. Telewizja Polska S.A. Szanowni Państwo, finansowała obsługę prawną pracownika TVP S.A. pozwanego za rozpowszechnianie, jak podnoszono w dyskursie publicznym nieprawdziwych informacji dotyczących innego podmiotu, które miały naruszać dobra osobiste tego podmiotu. Telewizja Polska wydatkowała we wskazanym okresie kwotę ponad 100 tysięcy złotych, pomimo że publikowanie tych informacji następowało na prywatnych kontach danej osoby w portalach społecznościowych.

Szanowni Państwo, podsumowując badany obszar związany z nabywaniem licencji, praw do programów, nabywania towarów i usług, podkreślając, zaprezentowane przykłady są tylko ilustracją najbardziej jaskrawych, najbardziej prostych i charakterystycznych problemów. Pragniemy podkreślić, że skala nieprawidłowości ogółem w badanym obszarze, jak również finansowy wymiar, niezależnie oczywiście także od istniejących stanów prawidłowych w działalności jednostki, które opisane są w ustaleniach stanu faktycznego, wskazuje na słabość mechanizmów zarządczych w Spółce Telewizja Polska S.A. i stwarza istotne ryzyka dla finansowania tego podmiotu, przypominamy podmiotu finansowanego w ponad 60% ze środków publicznych.

Szanowni Państwo ostatnim kluczowym badanym obszarem, który pozwolimy sobie Państwu znów zogniskować na najbardziej istotnych, najbardziej symptomatycznych problemach to kwestia polityki kadrowo-płacowej, wynagradzania organów korporacyjnych, a także wynagradzania pracowników z czym, jak na wstępie wiąże się kwestia zawierania umów cywilnoprawnych, prowadzenia działalności gospodarczej przez pracowników Telewizji Polskiej S.A., funkcjonowania przez nich w innych spółkach prawa handlowego, jak również w sposób konieczny, w sposób nieco zaskakujący, ale jednak pojawiła się kwestia naruszania zakazu konkurencji.

Polityka kadrowo-płacowa Telewizji Polskiej S.A. i sfera zawierania umów cywilnoprawnych z pracownikami i współpracownikami dotknięta była licznymi i niestety także istotnymi z finansowego punktu widzenia nieprawidłowościami. Co więcej, Najwyższa Izba Kontroli ustaliła, że zaszły wszelkie podstawy do stwierdzenia, że w polityce kadrowo-płacowej i sferze zawierania umów zaistniały okoliczności, przypadki i okoliczności wskazujące na działanie w sytuacji konfliktu interesów, a w niektórych przypadkach skrajne zdarzenia wskazujące na występowanie relacji mogących prowadzić do występowania zjawisk korupcjogennych.

Pokażemy Państwu na najbardziej symptomatyczne problemy w tym zakresie. Jednym z przypadków, który Najwyższa Izba Kontroli stwierdziła, to zawarcie z dyrektorem jednej z jednostek organizacyjnych Telewizji Polskiej S.A. w latach 2021-2022 dziewięciu umów cywilnoprawnych o łącznej wartości przekraczającej kwotę 1,5 miliona złotych bez aktualnej zgody członka zarządu nadzorującego tę jednostkę. Było to niezgodne z procedurami wewnętrznymi w Spółce.

Zaakcentować trzeba i jest to szczególny wyraz i była to okoliczność, która w sposób szczególny przykuła naszą uwagę i musiała zostać silnie wyrażona w wystąpieniu pokontrolnym, to sytuacja, w której umowy te zawierane były przez czy z tym dyrektorem, przez jego podwładnych, przez kolejnych trzech zastępców dyrektora. Co więcej, również w tym przypadku wystąpił mechanizm wcześniej przeze mnie sygnalizowany. Umowy te były dzielone na dwie umowy dotyczące różnych audycji w taki sposób, aby jednostkowo nie przekroczyć wartości granicznych posiadanych przez zastępców dyrektora pełnomocnictw, jednostkowo do kwoty 150 tysięcy lub 300 tysięcy złotych. W rezultacie tak zawartych umów Drodzy Państwo Telewizja Polska S.A. wypłaciła wskazanej osobie kwotę ponad miliona złotych.

Szanowni Państwo wystąpiło także w kontrolowanej jednostce zjawisko podwyższania przez Zarząd Spółki niektórym pracownikom wynagrodzeń zasadniczych przekraczających maksymalne stawki określone w Regulaminie Wynagradzania Telewizji Polskiej S.A., było to działanie niestety systemowe i działanie uznaniowe. Wskażę Państwu na jeden z przykładów, w wystąpieniu pokontrolnym znajdziecie Państwo tych przykładów znacznie więcej.

Mianowicie w grupie doradców zarządu maksymalne stawki były przekroczone od 20% do 245%. Prezentowany Państwu graf na slajdzie po prawej stronie wskazuje nie tylko na wynagrodzenia wynikające ze stosunku pracy, ale także przychody uzyskiwane przez pracowników Telewizji Polskiej S.A. z wykorzystaniem innych tytułów ich wynagradzania, czyli także umów cywilnoprawnych. Widzicie Państwo średnie wynagrodzenie w gospodarce, widzicie Państwo średnie wynagrodzenie w spółce, a granatowe kolumny wskazują na dziesięciu pracowników, którzy uzyskali pod różnymi tytułami najwyższe łączne przychody z działalności i funkcjonowania w spółce. Nie wskazujemy precyzyjnych kwot. Istotna jest tu choćby relacja.

Szanowni Państwo przechodząc do dalszego wątku, należy także zwrócić uwagę na inne umowy. Najwyższa Izba Kontroli zidentyfikowała sytuację, w której umowy zawierane z pracownikami Telewizyjnej Agencji Informacyjnej w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, jak również z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą, a nie będącymi pracownikami Spółki Telewizja Polska S.A., umowy te były zawierane po terminach rozpoczęcia ich realizacji. Łączna maksymalna wartość zawartych umów realizowanych w badanym przez nas okresie wyniosła kwotę 12,9 miliona złotych.

Wartość zrealizowana tych umów na dzień prowadzenia czynności kontrolnych w tym obszarze, to jest na dzień 29 czerwca 2023, wyniosła kwotę 5,4 miliona złotych. To zróżnicowanie między kwotą maksymalną a kwotą efektywnie wypłaconą wynika z faktu, że umowy te są wciąż czynne, są w trakcie wykonywania, a w kolejnych dniach i miesiącach następnych po dniu 29 czerwca 2023, przy założeniu ich dalszego wykonywania oczywiście podlega to dodatkowemu wynagrodzeniu w ramach tak ustalonych limitów wynikających z tych umów.

Drodzy Państwo, już tylko sygnalnie jednym zdaniem dodajmy, w zakresie innych obszarów aktywności, mówimy tutaj o innych osobach aniżeli te przed chwilą wskazane, stwierdziliśmy także występowanie sytuacji, kiedy zlecano usługi bądź wykonywano dzieła na podstawie umów cywilnoprawnych i następowało powierzenie tego pracownikom, których zadania wynikające ze stosunku pracy był zbieżne z przedmiotem umów lub do których należą nadzór nad realizacją tych usług.

Wskazaliśmy w wystąpieniu pokontrolnym tym samym, Szanowni Państwo, przykłady, kiedy w tym samym czasie, kiedy dany pracownik powinien wykonywać dane zadania w ramach stosunku pracowniczego, jednocześnie miał zawarte umowy cywilnoprawne, których przedmiotem było wykonywanie określonych zadań skonkretyzowanych w takich godzinach, które wskazywały na konieczność ich wykonywania w tym samym czasie, kiedy osoby te pozostawały w stosunku pracy i kiedy powinny były świadczyć pracę pracodawcy w ramach uzyskiwanego wynagrodzenia z umowy o pracę.

Szanowni Państwo, zmierzając powoli do końca prezentacji tych ustaleń, pozwólcie Państwo na zwrócenie uwagi na jeszcze dwa problemy, o również systemowym charakterze. W Telewizji Polskiej S.A. kontrolerzy zauważyli praktykę zwalniania pracowników z obowiązku świadczenia pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia. Występowały więc sytuacje, kiedy pracodawca identyfikował potrzebę z takiego czy innego powodu odsunięcia pracowników od wykonywania czynności służbowych, nie decydował się na rozwiązanie umowy o pracę czy skorzystanie z innych, właściwych przypisanym prawem procedur, tylko decydował się na pozostawienie takich osób w stosunku pracy, zwalniając z obowiązku świadczenia tej pracy. Stwierdziliśmy występowanie przypadków, które do dnia 31 maja 2023 roku wygenerowały koszty dla Telewizji Polskiej S.A. w kwocie 1 miliona 400 tysięcy złotych. Kontrolerzy uznali to za działanie niegospodarne.

Jako najbardziej symptomatyczny przykład, który przedstawimy tylko hasłowo, to sytuacja, to przypadek jednego z dyrektorów oddziałów terenowych, który właśnie w ten sposób nie została z nim rozwiązana umowa o pracę, tylko pozostał w stosunku pracowniczym w Spółce jednocześnie, będąc zwolniony z obowiązku świadczenia pracy, a co do którego były Prezes Zarządu Telewizji Polskiej S.A. w toku czynności kontrolnych prowadzonych w Najwyższej Izbie Kontroli wskazał na podejmowanie przez tego dyrektora w okresie zajmowania przez niego stanowiska działań, które w ocenie byłego Prezesa Zarządu Spółki były działaniami co najmniej niewłaściwym i nieprawidłowymi jeśli chodzi o finansowy aspekt działalności.

Ostatnią z kwestii, o której Państwu dzisiaj powiemy, to kwestia stosowania, przestrzegania zakazu konkurencji przez pracowników. Szanowni Państwo, nieuregulowanie przez Zarząd Spółki trybu zwalniania pracowników Telewizji Polskiej z zakazu konkurencji pomimo sytuacji, kiedy regulaminowo wszyscy pracownicy Spółki Telewizja Polska S.A. objęci są zakazem konkurencji, skutkowało dowolnością i uznaniowością w wydawaniu zgód tym pracownikom, którzy z takiego zakazu zostali zwolnieni. Kilka przykładów, które ilustrują Szanowni Państwo sytuację. Mianowicie wystąpiła sytuacja wstecznego odstąpienia od zakazu konkurencji wobec pracownika, który podjął w okresie zatrudnienia działalność gospodarczą konkurencyjną, łamiąc tym samym zakaz konkurencji i którego to pracownika Telewizja Polska S.A. objęła umowami o świadczenie usług o wartości 9,5 miliona złotych.

Szanowni Państwo wystąpił także przypadek wstecznego również zwolnienia z zakazu konkurencji dyrektora jednej z jednostek organizacyjnych na okres zasiadania w organach i posiadania udziałów w spółkach prawa handlowego tym samym w okresie od podjęcia takiej aktywności do dnia wstecznego zwolnienia przez zarząd z takiego zakazu konkurencji, dyrektor ten łamał zakaz konkurencji, który był regulaminowym obowiązkiem, który funkcjonował w spółce Telewizja Polska S.A.

Szanowni Państwo w konsekwencji, prezentując najbardziej zasadnicze, kluczowe i charakterystyczne przykłady, które umotywowały ocenę Najwyższej Izby Kontroli, pragniemy wskazać, że negatywna ocena działalności Spółki w tym obszarze miała również kluczowe i walne znaczenie dla całości oceny kontrolowanej jednostki.

Zmierzając do końca Szanowni Państwo, Najwyższa Izba Kontroli zgodnie ze swoim ustawowym obowiązkiem, nie tylko ustala stan faktyczny, nie tylko stwierdza nieprawidłowości, a tych Szanowni Państwo, w kolejnych obszarach było 7, 25 i 13, nie także formułuje ocenę, ale przede wszystkim zmierza w swych działaniach do wskazania kontrolowanym jednostkom obszarów wymagających poprawy bądź rozważenia w ramach działań zarządczych, bądź podjęcia skonkretyzowanych działań, które ujmujemy we wnioskach pokontrolnych.

Kierując się również prawidłowym funkcjonowaniem Spółki Telewizja Polska S.A., ale w sposób szczególny przykładając wagę, również do interesu pracowników Spółki Telewizja Polska S.A. sformułowaliśmy w wystąpieniu pokontrolnym skierowanym do Prezesa Zarządu Spółki Telewizja Polska S.A. dwie uwagi o systemowym charakterze. Zwróciliśmy uwagę w tychże tekstach, w tych uwagach na kwestię relacji wynagrodzeń. Szanowni Państwo w badanym okresie stwierdziliśmy przypadek pracownika, który uzyskiwał w kolejnych latach w okresie 2020 wynagrodzenia, które stanowiły szesnastokrotność, a w ostatnim okresie nawet dwudziestokrotność przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce. Mówimy o kwotach odpowiednio blisko milionowych, ponad milionowych, a w ostatnim roku blisko półtora milionowych. Były to wynagrodzenia, które przekraczały nawet wynagrodzenia członków Zarządu Spółki.

W sposób szczególny było to dla nas istotne do podniesienia w wystąpieniu pokontrolnym, ponieważ musicie Państwo wiedzieć, że w kontrolowanym okresie w Spółce Telewizja Polska S.A. wystąpiły przypadki bardzo wielu pracowników, którzy nie posiadali wynagrodzenia, które byłoby wynagrodzeniem co najmniej minimalnym, jeśli chodzi o poziom wynagrodzeń w gospodarce.

Żeby to wyjaśnić Telewizja Polska S.A. nie naruszała przepisów o wynagrodzeniu minimalnym, natomiast w związku z tym, że identyfikowała przypadki pracowników, którzy nie posiadali na początek danego roku wynagrodzenia, które byłoby co najmniej minimalne, jeśli chodzi o poziom wynagrodzeń w gospodarce, zaistniała potrzeba w kolejnych latach podwyższania tym pracownikom wynagrodzeń, chociaż do poziomu minimalnego wynagrodzenia za pracę w gospodarce. Nie były to, Szanowni Państwo, przypadki jednostkowe. Każdego roku dotyczyło to kilkuset pracowników. Jeśli spojrzymy na politykę kadrowo-płacową, na tak daleko idące rozbieżności, w sposób szczególny uznaliśmy, że należy zwrócić uwagę na ten problem Prezesowi Zarządu Spółki Telewizja Polska S.A., oczekując działań w sferze systemu wynagradzania, który w przypadku właśnie takiej jednostki jak Telewizja Polska S.A. musi być transparentny, przejrzysty i przyjazny także dla pracowników Spółki Telewizja Polska S.A.

Zwróciliśmy także uwagę, choć to może kwestia bardziej o rachunkowym, formalnym znaczeniu, że praktyka zawierania z pracownikami TVP S.A. również umów związanych z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą czy zawierania umów cywilnoprawnych prowadzi do sytuacji błędnego kwalifikowania kosztów związanych z wykonywaniem de facto zadań, które mogą być zbliżone stosunkom pracowniczym, co powoduje między innymi zniekształcenie faktycznych kosztów rodzajowych, co ma znaczenie z jednej strony formalnie dla sprawozdawczości, ale z drugiej strony dla transparentności, również sprawozdań finansowych czy sprawozdań z działalności, a także transparentności wydatków przedstawianych przez Spółkę, chociażby organowi regulacyjnemu czy właściwym komisjom sejmowym.

Niezależnie Drodzy Państwo, od tych dwóch uwag o systemowym charakterze, biorąc pod uwagę identyfikowane ściśle nieprawidłowości, Najwyższa Izba Kontroli w wystąpieniu pokontrolnym skierowanym do Prezesa Zarządu Spółki Telewizja Polska S.A. sformułowała 29 wniosków pokontrolnych. Bardzo rzadko się zdarza, że wystąpienie pokontrolne zawiera tak dużą ilość wniosków pokontrolnych i bardzo rzadko się zdarza, że wystąpienie pokontrolne zawiera tak dużą liczbę stwierdzonych nieprawidłowości.

To wszystko pokazuje ogrom pracy, którą włożyli w przeprowadzenie tej kontroli kontrolerzy Najwyższej Izby Kontroli i mam nadzieję, Szanowni Państwo, że wyniki tej kontroli pozwolą na pokazanie stanu faktycznego, ale przyczynią się także do poprawy sytuacji zarządczej. Telewizja Polska S.A. jest ważną Spółką, jest kluczową Spółką, ale biorąc pod uwagę wielość i wielomiliardowe finansowanie ze źródeł publicznych, telewizja ta wymaga udoskonalenia, poprawienia narzędzi zarządczych. Liczymy, że to także dzięki naszej kontroli po prostu się stanie. Dziękuję.

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Dziękuję bardzo Szanownym Państwu.

Przechodzimy tym samym do sesji pytań. Jedno pytanie na redakcję, proszę o przedstawienie się i podanie nazwy redakcji.

Sebastian Napieraj, Telewizja TVN24

Dzień dobry. Sebastian Napieraj, Telewizja TVN24.

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Dzień dobry.

Sebastian Napieraj, Telewizja TVN24

Ja rozumiem z tej kontroli, z tego obrazu, który Państwo przeprowadzili, że Państwo nie oceniali propagandy, która jest prezentowana w telewizji rządowej, oceniali Państwo gospodarkę finansową. Chciałbym zapytać, czy z tego wszystkiego, co Państwo tutaj zaprezentowali i z tego obrazu, który został zaprezentowany, wyłania się cel, który stoi za tą niegospodarnością choćby czy za tak wysokimi wynagrodzeniami? Czy ten cel został przez Państwa dostrzeżony?

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Szanowni Państwo, tak jak już wcześniej Pan Dyrektor wspominał, my ocenialiśmy fakty, wszystko to, co jest związane z gospodarką finansową. I tak jak przedstawiliśmy Państwu tutaj nieprawidłowości, które udało się znaleźć w dokumentacji, są one w szczególny sposób udokumentowane w aktach kontroli i wynikają z pracy kontrolerów, jeszcze raz przypomnę niezależnych i nie oceniamy tutaj w żadnym innym aspekcie. Widzicie Państwo cyfry i to jest jak gdyby nasza rola. Jesteśmy organem konstytucyjnym, niezależnym i profesjonalnym i takimi pracownikami są pracownicy Najwyższej Izby Kontroli, i w ten sposób pracujemy, pokazujemy konkretne wyniki. Jak Państwo je zinterpretujecie w tej chwili? To jest już jak gdyby zupełnie inny temat.

Sebastian Napieraj, Telewizja TVN24

Czy z Państwa kontroli wynika albo jakie mogą być możliwe przyczyny owej niegospodarności?

Filip Byczkowski, p.o. Wicedyrektor Departamentu Strategii

Szanowny Panie Redaktorze, Szanowni Państwo Najwyższa Izba Kontroli formułując nieprawidłowości, zawsze każdorazowo w wystąpieniu pokontrolnym wskazuje przyczynę powstania określonych stanów. W trakcie dzisiejszego spotkania, z uwagi na szczupłość czasu zaprezentowaliśmy Państwu fakty, przykłady, najbardziej precyzyjne okoliczności, które obrazują stwierdzone nieprawidłowości i podstawę dokonanej oceny. Sam dokument wystąpienia pokontrolnego to ponad 150 stron bardzo obszernego dokumentu, wskazania okoliczności, uwarunkowań, podstaw, źródeł nieprawidłowości i w każdym przypadku, w przypadku każdej z kilkudziesięciu nieprawidłowości można znaleźć również przyczynę ich zaistnienia. Dlatego też serdecznie Pana Redaktora i Szanownych Państwa odsyłam do bardzo obszernego dokumentu pisemnego, tam się wszystko znajduje.

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Wszystko jest, znajduje się już na stronie Biuletynu Informacji Publicznej, jest pełne wystąpienie pokontrolne oraz skrót prasowy. Tam są po prostu fakty, tam są cyfry i to już Państwo będziecie dalej oceniać.

Konrad Wąż, Wiadomości - Telewizja Polska

Dzień dobry. Konrad Wąż, Wiadomości — Telewizja Polska, kłaniam się.

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Dzień Dobry.

Konrad Wąż, Wiadomości - Telewizja Polska

Jak można traktować Najwyższą Izbę Kontroli jako instytucję wiarygodną, skoro własne zobowiązanie złamaliście 5 minut po jego publicznym złożeniu, a Prezes uciekł przed pytaniami na konferencji prasowej, którą zorganizował?

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Szanowny Panie Redaktorze, ja nie potrafię odpowiedzieć w tej chwili, ponieważ nie miałem okazji rozmawiać z Prezesem, dlaczego musiał opuścić salę. Widocznie była taka potrzeba. Może, nie wiem, telefon? Natomiast generalnie.

Konrad Wąż, Wiadomości - Telewizja Polska

To może Pan Prezes do nas wróci?

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Słucham?

Konrad Wąż, Wiadomości - Telewizja Polska

To może Pan Prezes do nas wróci?

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Może wróci. Na razie nie mam szansy, będę odpowiadał na Państwa pytania.

Konrad Wąż, Wiadomości - Telewizja Polska

Dziękuję.

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Dziękuję bardzo.

Jakub Krzyżak, TVP Info

Jakub Krzyżak, TVP Info. Ja chciałem zapytać się o taką sprawę. Jaki udział w całej tej sytuacji mógł mieć syn Pana Mariana Banasia? Wiemy, że są na sali posłowie Konfederacji, więc jaki udział Konfederacja też miała w tym raporcie?

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

To znaczy Szanowny Panie Redaktorze, zapewniam Pana, że nikt z żadnych polityków, posłów nie ma żadnego, kategorycznie jeszcze raz podkreślam, żadnego udziału w raporcie niezależnych kontrolerów, niezależnej instytucji kontrolnej. Dziś, jak za każdym razem informujemy posłów o tym, że są konferencje i ten z posłów, który będzie miał wolę uczestniczenia w takiej konferencji, będzie w niej uczestniczył.

Jakub Krzyżak, TVP Info

A jak można mówić o niezależności w momencie, kiedy z tego co pamiętam, syn Pana Mariana Banasia jest też jego doradcą społecznym?

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Szanowny Panie Redaktorze, prosiłbym, żebyśmy skupili się na wynikach kontroli.

Jakub Krzyżak, TVP Info

Dobrze, to przechodząc do kontroli, Pan Prezes w swoim wystąpieniu...

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Ale jedno pytanie na redakcję.

Jakub Krzyżak, TVP Info

Tam przed chwilą były dwa pytania.

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Ja rozumiem Pana Redaktora, natomiast dajmy szansę. Jesteście Państwo w bardzo licznej grupie, jeżeli chodzi o Telewizję Polską i ja to absolutnie rozumiem i szanuję. Natomiast tak jak powiedziałem, jedno pytanie na redakcję, odpowiedziałem już na dwa Pana pytania. Jeżeli możemy, przejść do następnej osoby.

Daniel Śmieciński, Telewizja Polska

Daniel Śmieciński, Telewizja Polska. Panowie, kiedy Najwyższa Izba Kontroli wytłumaczy się z wniosków Państwowej Inspekcji Pracy kontroli przeprowadzonej właśnie w NIK-u.

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Szanowny Panie Redaktorze, odpowiem na to pytanie. Proszę je zadać mailowo na skrzynkę Rzecznika. To nie jest przedmiot dzisiejszej konferencji prasowej.

Daniel Śmieciński, Telewizja Polska

A w tej chwili nie może Pan odpowiedzieć na to pytanie?

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Nie, w tej chwili nie odpowiem na to pytanie.

Daniel Śmieciński, Telewizja Polska

Dobrze. W takim razie...

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Dzisiaj mamy konferencję prasową, która dotyczy się dokładnie tego, co Państwo zobaczyliście.

Daniel Śmieciński, Telewizja Polska

Dobrze. Odniosę się w takim razie w tej chwili konkretnie już do tej konferencji. Zarzucaliście Państwo finansowanie obsługi prawnej dziennikarza TVP przez TVP Plus. Telewizja Polska odpowiedziała Panom i ja dokładnie przytoczył tę odpowiedź. „Aktywność pracownika, dziennikarza Telewizji Polskiej w mediach społecznościowych jest związana z obowiązkami zawodowymi i statutowym przedmiotem działalności Telewizji Polskiej, nawet gdy jest realizowana z prywatnych kont. Ponadto tłem całej sprawy była wymiana zdań pomiędzy dziennikarzami w mediach społecznościowych Ringier Axel Springer Polska poprzez swój pozew wzięła w obronę swojego dziennikarza. Telewizja Polska uczyniła tak samo”.

Filip Byczkowski, p.o. Wicedyrektor Departamentu Strategii

Szanowni Państwo, przedmiotowa kwestia była przedmiotem pogłębionych czynności kontrolnych w toku kontroli w siedzibie jednostki. Przedmiotowa kwestia była przedmiotem wyjaśnień ze strony przedstawicieli Telewizji Polskiej S.A. Formułując i dokonując ustalenia stanu faktycznego, kontrolerzy wzięli pod uwagę wszelkie okoliczności, również wyjaśnienia, które było składane przez pracowników. Co więcej, pragnę podkreślić, że wyniki tej kontroli były przedmiotem kontradyktoryjnego postępowania odwoławczego. W wyniku tegoż postępowania odwoławczego wyniki kontroli stały się ostateczne i prawomocne, i taki jest wynik kontroli.

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Dziękuję bardzo.

Paulina Moroza, TVP Info

Dzień dobry. Paulina Moroza, TVP Info. To ja też merytorycznie zapytam o kwestię umowy pożyczki z dnia 21 lipca 2017 roku z Funduszu Reprywatyzacji. Państwa zarzuty: „angażowanie środków z umowy pożyczki odbywało się niezgodnie z tą umową, w szczególności niezgodnie z jej celem oraz obowiązkiem prowadzenia wydzielonego rachunku bankowego do obsługi płatności z pożyczki”. I odpowiedź Telewizji Polskiej: „Należy dodać, że umowa pożyczki opierała się na warunkach rynkowych, co znalazło potwierdzenie w teście prywatnego inwestora wykonywanym przez zewnętrzną firmę doradczą. Nadmienić warto, że ani pożyczkodawca, ani biegły rewident wykonujący audyt pożyczki nie stwierdzili naruszenia umowy”. Jak mogą to Państwo wytłumaczyć?

Janina Bielak, Doradca ekonomiczny w Departamencie Strategii

Szanowni Państwo ja tu bym powtórzyła to, co poprzednio wspominał Pan Dyrektor. Wszystkie kwestie związane ze stwierdzonymi nieprawidłowościami były głęboko analizowane. Dokumenty, które były przekazywane przez Telewizję Polską, jak również informacje składane i wyjaśnienia również były brane pod uwagę przez kontrolerów, także właśnie została wyczerpana cała procedura odwoławcza i ostatecznie wyniki tej kontroli są prawomocne i ustalenia, które zostały zawarte w wystąpieniu pokontrolnym ostateczne.

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Dziękuję bardzo. Proszę o następne pytanie.

Jacek Czarnecki, Radio ZET

Jacek Czarnecki, Radio ZET. Ja mam pytanie czy po tej kontroli Państwo już może złożyli albo zamierzają złożyć jakiekolwiek wnioski do prokuratury? No bo tam widać jakieś takie dosyć poważne naruszenia. Czy będą jakieś wnioski, a jeśli nie do prokuratury, to co jeszcze można zrobić?

Filip Byczkowski, p.o. Wicedyrektor Departamentu Strategii

Szanowni Państwo, zawsze wtedy, kiedy Najwyższa Izba Kontroli kończy procedurę kontrolną, kiedy wyniki kontroli stają się prawomocne i ostateczne, każdorazowo następuje etap analizy wstępnej, analizy prawnokarnej dokonanych ustaleń i ewentualnie stwierdzonych nieprawidłowości. Również aktualnie trwają takie pogłębione analizy prawnokarne, które jeśli dostarczą podstaw do stwierdzenia podstawy o uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa zgodnie z obowiązkiem ustawowym, oczywiście Najwyższa Izba Kontroli takie zawiadomienia będzie składać.

Ja na obecnym etapie nie będę przesądzał wyników prowadzonych analiz, niemniej jednak zakres dokonanych ustaleń faktycznych, stwierdzone okoliczności, także sytuacje działania warunku konfliktu interesów czy w świetle ryzyka wystąpienia zjawisk korupcjogennych oczywiście stanowią kluczowy i fundamentalny element prowadzonych analiz prawnokarnych. W trosce o dobro postępowania kontrolnego nie będę ujawniał szczegółowych przedmiotów i aspektów prowadzenia analiz, a jeśli dobro kontroli pozwoli, poinformujemy Państwa o ewentualnych działaniach w tym zakresie, oczywiście wcześniej informując ewentualne właściwe organy państwowe, które w tym wypadku są właściwe dla działalności tej konkretnej kontrolowanej jednostki. Dziękuję.

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

To poproszę ostatnie pytanie.

Lidia Lemaniak, i.pl

Dzień dobry Państwu. Lidia Lemaniak, i.pl. Proszę Państwa, ja chciałam zapytać, od kiedy ten raport jest gotowy i dlaczego jego publikacja następuje akurat teraz? Zbiega się to z wyborami parlamentarnymi, które są za kilka dni. Bardzo dziękuję.

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Panie Dyrektorze.

Filip Byczkowski, p.o. Wicedyrektor Departamentu Strategii

Szanowni Państwo, w tym wypadku przemawiają terminy i tylko terminy. Czynności kontrolne zostały podjęte w listopadzie 2022 roku. Czynności przygotowawcze do tej kontroli zostały podjęte w październiku 2022 roku. Postępowanie kontrolne w zależności od swojej specyfiki, głębokości trwa dwa, trzy miesiące, czasem pół roku. Czynności kontrolne w jednostce zostały zakończone w lipcu bieżącego roku. W sierpniu bieżącego roku Telewizja Polska S.A. wniosła umotywowane zastrzeżenia do wystąpienia pokontrolnego. Tu wrócę w sekwencji czasowej. W połowie lipca, w pierwszej połowie lipca Telewizji Polskiej S.A. został doręczony tzw. raport, z formalnego punktu widzenia wystąpienie pokontrolne, a więc wystąpienie pokontrolne, zostało skierowane do kontrolowanej jednostki, czyli było gotowe jeszcze wtedy nieprawomocne w pierwszej połowie lipca tego roku.

W sierpniu zostały wniesione umotywowane zastrzeżenia, które zgodnie z procedurą ustawową, zgodnie z ustawą o Najwyższej Izbie Kontroli, podlegały rozpoznaniu. Zawsze wtedy, kiedy wyniki kontroli się uprawomocnią, uostatecznią, zawsze wtedy, kiedy zastrzeżenia będą rozpoznane, następuje sfinalizowanie procedury kontrolnej i tak też stało się w tym przypadku. Najwyższa Izba Kontroli stara się publikować wyniki kontroli bez zbędnej zwłoki, wtedy, kiedy kontrola jest ostateczna i prawomocna, a tak jest w tym przypadku.

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Szanowni Państwo, bardzo dziękuję...

Paulina Moroza, TVP Info

A jeszcze mogę Panie Rzeczniku, przepraszam, jedno pytanie?

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Ale jedno pytanie na redakcję.

Paulina Moroza, TVP Info

Tak, jedno pytanie.

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Państwo jesteście bardzo liczni i ja rozumiem jak gdyby tę sytuację, natomiast jestem do dyspozycji po zakończeniu konferencji prasowej.

Paulina Moroza, TVP Info

Krótkie pytanie...

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Szanowni Państwo...

Paulina Moroza, TVP Info

Krótkie pytanie Panie Rzeczniku, bo chciałam je zadać Panu Prezesowi, ale jak widać, na każdej konferencji Pan Prezes opuszcza salę. Dlaczego NIK nie chciał anonimowej ankiety antymobbingowej? Jakby Pan rzecznik mógł odpowiedzieć.

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Nie potrafię odpowiedzieć Pani na to pytanie, ponieważ nie znam w ogóle tego elementu. Nic takiego...

Paulina Moroza, TVP Info

A to dziwne, to dziwne.

Marcin Marjański — p.o. Rzecznika Prasowego Najwyższej Izby Kontroli

Szanowni Państwo, tym sposobem i tym optymistycznym akcentem kończymy dzisiejszą konferencję prasową. Ja chciałbym Państwu bardzo podziękować w imieniu Pana Prezesa Mariana Banasia, kontrolerów obecnych dzisiaj z nami na sali, którzy wykonali ten ciężki kawał pracy oraz wszystkich pracowników Najwyższej Izby Kontroli za dzisiejszy udział w konferencji. Odsyłam jeszcze raz Szanowni Państwo do Biuletynu Informacji Publicznej, w której znajdują się wystąpienia pokontrolne. Dziękuję bardzo.

Filip Byczkowski, p.o. Wicedyrektor Departamentu Strategii

Bardzo dziękujemy.

Janina Bielak, Doradca ekonomiczny w Departamencie Strategii

Dziękujemy bardzo.

Wróć do transkrybowanego materiału w artykule "TVP – Bizancjum za publiczne pieniądze"

Informacje o artykule

Udostępniający:
Najwyższa Izba Kontroli
Data utworzenia:
12 października 2023 11:24
Data publikacji:
12 października 2023 11:24
Wprowadził/a:
Andrzej Gaładyk
Data ostatniej zmiany:
12 października 2023 11:24
Ostatnio zmieniał/a:
Andrzej Gaładyk

Przeczytaj treść ponownie