Przegląd partnerski (peer review) to narzędzie, które najwyższe organy kontroli wykorzystują coraz chętniej, dbając o najwyższą jakość swojej pracy. W obiektywnej ocenie działalności własnej instytucji niezwykle pomocne są spostrzeżenia innych Najwyższych Organów Kontroli. Coraz większa popularność przeglądów partnerskich wynika także z poczucia odpowiedzialności urzędu, który sam kontroluje innych. Poczucia odpowiedzialności za jakość wykonywanej pracy i za jakość wyników tej pracy: raportów, w których ocenie poddawany jest sposób wydatkowania publicznych pieniędzy.
Przegląd partnerski polityki komunikacyjnej Urzędu Kontroli Państwowej Węgier, na zaproszenie Urzędu, przeprowadziły polska Najwyższa Izba Kontroli oraz Urząd Kontroli Państwowej Litwy.
Państwa zaproszenie i fakt, że wybraliście akurat nasze instytucje jest dla nas dużym wyróżnieniem. To dla mnie powód do dumy, że odbieracie Państwo NIK jako niezależny organ o dużej wiarygodności - powiedział w Budapeszcie wiceprezes NIK, Jacek Uczkiewicz, dziękując za zaufanie okazane Izbie.
Zespół partnerski z Polski i Litwy, zgodnie z podpisanym memorandum, skupił się w swojej pracy na kwestiach komunikacji węgierskiego Najwyższego Organu Kontroli z odbiorcami zewnętrznymi. Ocenie poddano dialog węgierskiego NOK z innymi instytucjami państwowymi, z innymi urzędami, uczelniami, organizacjami społecznymi, organizacjami pozarządowymi oraz z opinią publiczną za pośrednictwem mediów. Dokonując oceny, zespół przeglądowy opierał się zarówno na standardach międzynarodowych określonych przez Międzynarodową Organizację Najwyższych Organów Kontroli (INTOSAI) w Międzynarodowych Standardach Najwyższych Organów Kontroli (ISSAIs), jak i na doświadczeniach członków zespołu przeglądowego z dobrymi praktykami.
Wyniki zaprezentowanego raportu pokazały, że węgierski Urząd Kontroli Państwowej ma aktywne podejście do komunikowania i publikowania wyników kontroli. Z widocznym zaangażowaniem prowadzi otwartą komunikację ze społeczeństwem.
Zespół przeglądowy docenił różnorodność aktywności podejmowanych przez węgierski Urząd, aby uczynić komunikowanie skutecznym. Wyróżniono także najwyższy poziom zaangażowania wszystkich pracowników w realizowanie nowej strategii komunikacyjnej Urzędu oraz dobór i odpowiednie wykorzystanie narzędzi.
Uroczyste przekazanie raportu polsko-litewskiego zespołu węgierskim audytorom odbyło się w siedzibie Urzędu Kontroli Państwowej Węgier w obecności kierownictwa i pracowników Urzędu.
Podczas spotkania przedstawiciele obu NOK omówili także kwestie dwustronne: przewodnictwo NIK w Grupie Roboczej EUROSAI ds. IT, wsparcie Komitetu Kontaktowego dla NOK Gruzji, Mołdawii i Ukrainy oraz przewodnictwo NIK w zespole INTOSAI ds. przeglądu kodeksu etyki.
Urząd Kontroli Państwowej Węgier (Állami Számvevőszék) został powołany w roku 1989. Urzędem kieruje Prezes przy wsparciu Wiceprezesa. Prezesi wybierani są przez Parlament na okres 12 lat z możliwością reelekcji. Prezesem od lipca 2010 r. jest László Domokos. NOK podzielony jest na pięć sektorów: sektor strategii kontroli, wsparcia kontroli, nadzoru kontroli, wsparcia technicznego kontroli oraz dyrekcje kontroli. Każda dyrekcja kontroli dzieli się na Centralny Departament Kontroli Finansów Publicznych oraz Departament Kontroli Samorządowej i Regionalnej. Departamenty te w ramach swoich kompetencji przeprowadzają kontrole zgodności z prawem, finansowe jak i wykonania zadań. NOK zatrudnia 613 osób w tym ok. 80% stanowią kierownicy zespołów kontrolnych i kontrolerzy. NOK posiada 19 delegatur.