NIK o przeglądzie partnerskim strategii komunikacyjnej węgierskiego NOK

Przegląd partnerski (peer review) to narzędzie, które najwyższe organy kontroli wykorzystują coraz chętniej, dbając o najwyższą jakość swojej pracy. W obiektywnej ocenie działalności własnej instytucji niezwykle pomocne są spostrzeżenia innych Najwyższych Organów Kontroli. Coraz większa popularność przeglądów partnerskich wynika także z poczucia odpowiedzialności urzędu, który sam kontroluje innych. Poczucia odpowiedzialności za jakość wykonywanej pracy i za jakość wyników tej pracy: raportów, w których ocenie poddawany jest sposób wydatkowania publicznych pieniędzy.  

Wiceprezes NIK, Jacek Uczkiewicz i prezes Urzędu Kontroli Państwowej Węgier László Domokos Prezentacja raportu w Budapeszcie

Przegląd partnerski polityki komunikacyjnej Urzędu Kontroli Państwowej Węgier, na zaproszenie Urzędu, przeprowadziły polska Najwyższa Izba Kontroli oraz Urząd Kontroli Państwowej Litwy.

Państwa zaproszenie i fakt, że wybraliście akurat nasze instytucje jest dla nas dużym wyróżnieniem. To dla mnie powód do dumy, że odbieracie Państwo NIK jako niezależny organ o dużej wiarygodności - powiedział w Budapeszcie wiceprezes NIK, Jacek Uczkiewicz, dziękując za zaufanie okazane Izbie.

Zespół partnerski z Polski i Litwy, zgodnie z podpisanym memorandum, skupił się w swojej pracy na kwestiach komunikacji węgierskiego Najwyższego Organu Kontroli z odbiorcami zewnętrznymi. Ocenie poddano dialog węgierskiego NOK z innymi instytucjami państwowymi, z innymi urzędami, uczelniami, organizacjami społecznymi, organizacjami pozarządowymi oraz z opinią publiczną za pośrednictwem mediów. Dokonując oceny, zespół przeglądowy opierał się zarówno na standardach międzynarodowych określonych przez Międzynarodową Organizację Najwyższych Organów Kontroli (INTOSAI) w Międzynarodowych Standardach Najwyższych Organów Kontroli (ISSAIs), jak i na doświadczeniach członków zespołu przeglądowego z dobrymi praktykami.

Wyniki zaprezentowanego raportu pokazały, że węgierski Urząd Kontroli Państwowej ma aktywne podejście do komunikowania i publikowania wyników kontroli. Z widocznym zaangażowaniem prowadzi otwartą komunikację ze społeczeństwem.

Zespół przeglądowy docenił różnorodność aktywności podejmowanych przez węgierski Urząd, aby uczynić komunikowanie skutecznym. Wyróżniono także najwyższy poziom zaangażowania wszystkich pracowników w realizowanie nowej strategii komunikacyjnej Urzędu oraz dobór i odpowiednie wykorzystanie narzędzi.

Uroczyste przekazanie raportu polsko-litewskiego zespołu węgierskim audytorom odbyło się w siedzibie Urzędu Kontroli Państwowej Węgier w obecności kierownictwa i pracowników Urzędu.

Podczas spotkania przedstawiciele obu NOK omówili także kwestie dwustronne: przewodnictwo NIK w Grupie Roboczej EUROSAI ds. IT, wsparcie Komitetu Kontaktowego dla NOK Gruzji, Mołdawii i Ukrainy oraz przewodnictwo NIK w zespole INTOSAI ds. przeglądu kodeksu etyki.

Urząd Kontroli Państwowej Węgier (Állami Számvevőszék) został powołany w roku 1989. Urzędem kieruje Prezes przy wsparciu Wiceprezesa. Prezesi wybierani są przez Parlament na okres 12 lat z możliwością reelekcji. Prezesem od lipca 2010 r. jest László Domokos. NOK podzielony jest na pięć sektorów: sektor strategii kontroli, wsparcia kontroli, nadzoru kontroli, wsparcia technicznego kontroli oraz dyrekcje kontroli. Każda dyrekcja kontroli dzieli się na Centralny Departament Kontroli Finansów Publicznych oraz Departament Kontroli Samorządowej i Regionalnej. Departamenty te w ramach swoich kompetencji przeprowadzają kontrole zgodności z prawem, finansowe jak i wykonania zadań. NOK zatrudnia 613 osób w tym ok. 80% stanowią kierownicy zespołów kontrolnych i kontrolerzy. NOK posiada 19 delegatur.

Informacje o artykule

Udostępniający:
Najwyższa Izba Kontroli
Data utworzenia:
11 maja 2016 10:25
Data publikacji:
12 maja 2016 12:00
Wprowadził/a:
Andrzej Gaładyk
Data ostatniej zmiany:
12 maja 2016 12:05
Ostatnio zmieniał/a:
Andrzej Gaładyk
Logo NOK Węgier w tle angielskie słowa związane komunikacją i kontrolą

Przeczytaj treść ponownie