NIK i NOK Indii o skutecznej komunikacji z mediami

Co roku najwyższe organy kontroli (NOK) publikują setki raportów, będących owocem przeprowadzonych audytów. Informują w nich, jak funkcjonuje państwo, co działa dobrze, a co wymaga naprawy. NOK chcą skutecznie docierać do opinii publicznej ze swoimi ustaleniami. Cennym pośrednikiem w komunikacji między organami kontroli a społeczeństwem są media, które w systemie demokratycznym zajmują szczególnie ważne miejsce. O komunikacji z opinią publiczną, m.in. poprzez dziennikarzy, dyskutowali podczas seminarium w Warszawie przedstawiciele NIK oraz Urzędu Kontrolera i Audytora Generalnego Indii (CAG).

Polityka medialna obu instytucji, mimo różnych krajowych uwarunkowań, ma te same cele. Zarówno NIK, jak i CAG chcą rzetelnie informować opinię publiczną o aktualnych wynikach kontroli. Dostęp obywateli do informacji jest fundamentem demokracji, dlatego tak ważne jest przekazywanie wyników kontroli mediom, które docierają z wiadomościami do milionów obywateli. Narzędzia i metody informowania środków masowego przekazu o wynikach kontroli są w obu krajach różne. CAG wydaje np. skróty raportów w postaci małych, atrakcyjnych graficznie książeczek, w których najważniejsze ustalenia audytów przedstawiane są w prosty, hasłowy sposób. Przedstawiciele NIK opowiadali o notkach prasowych, o elektronicznym systemie informowania mediów oraz o bezpośrednim, internetowym dostępie dziennikarzy do specjalnie przygotowanych dla nich materiałów audio i video.

Narzędziom internetowym i intranetowym, wykorzystywanym przez obie instytucje, poświęcona była druga część seminarium. O nowych funkcjonalnościach strony www.nik.gov.pl oraz programach wspierających pracę kontrolerów opowiadali pracownicy wydziału prasowego NIK. Z kolei przedstawiciele CAG zapoznali gospodarzy z narzędziami IT stosowanymi przez Urząd Kontrolera i Audytora Generalnego Indii.

NIK i NOK Indii współpracują ze sobą od 1999 roku. W 2000 r. szefowie obu urzędów podpisali porozumienie o współpracy, które wyznaczyło ramy wspólnego działania. Jego celem jest poprawa metodologii pracy oraz wymiana informacji z zakresu kontroli finansów publicznych. Na przestrzeni ostatnich lat odbyło się kilka wspólnych seminariów dotyczących m.in. kontroli sektora bankowego, ubezpieczeń społecznych czy narzędzi IT wykorzystywanych w kontroli.

Informacje o artykule

Udostępniający:
Najwyższa Izba Kontroli
Data utworzenia:
28 września 2011 14:43
Data publikacji:
28 września 2011 14:43
Wprowadził/a:
Andrzej Gaładyk
Data ostatniej zmiany:
06 września 2021 15:38
Ostatnio zmieniał/a:
Andrzej Gaładyk
Delegacja NOK Indii w trakcie wizyty w NIK

Przeczytaj treść ponownie