Kontrole NIK na listopadowych posiedzeniach komisji sejmowych

Ponad 50 posiedzeń komisji sejmowych w listopadzie odbyło się z udziałem przedstawicieli NIK. Posłowie zapoznali się z czterema informacjami o wynikach kontroli. Miesiąc wcześniej 

Wiceprezes Jacek Kościelniak, mówił na forum Komisji do Spraw Kontroli Państwowej (KOP) o rezultatach audytu dotyczącego zakupu sprzętu i finansowania badań klinicznych w szpitalach. W efekcie ustaleń Izby KOP wystosowała do ministrów zdrowia i finansów wniosek o podjęcie działań mających na celu naprawę wadliwych mechanizmów.

Czytaj więcej o dezyderacie w sprawie badań klinicznych >>

Handel internetowy

- Tylko wobec 20 proc. wytypowanych do kontroli podmiotów nie mieliśmy zastrzeżeń. Skala opisywanego procederu jest bardzo duża - tak o wynikach audytu dotyczącego odprowadzania podatków przez handlujących w Internecie mówił wiceprezes NIK Józef Górny na posiedzeniu KOP. Blisko połowa podatników nie ewidencjonuje przychodów z handlu internetowego. Kolejne 30 proc. prowadzi działalność gospodarczą, której oficjalnie nie zgłasza. Wykryte przez inspektorów NIK straty Skarbu Państwa - zarówno na podatku dochodowym, jak i VAT - wynoszą 3,5 mln zł.

Czytaj więcej o kontroli handlu w Internecie >>

Unijne projekty środowiskowe

Wyniki kontroli unijnych projektów środowiskowych, współfinansowanych ze środków Funduszu Regionalnego UE, to efekt międzynarodowej współpracy NIK i NOK Danii. Audyt miał na celu uzyskanie porównywalnych danych dotyczących wykorzystania środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, weryfikację zarządzania projektami i identyfikację dobrych praktyk w tym obszarze. Zarówno NIK, jak i duński Rigsrevisionen pozytywnie oceniły system administrowania projektami. Wyniki kontroli poznali posłowie z Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.

Czytaj więcej o kontroli unijnych projektów środowiskowych >>

Nabory

Ignorowanie obowiązku otwartego i konkurencyjnego naboru pracowników, sterowanie przebiegiem konkursów oraz nierzetelne wykonywanie czynności kancelaryjnych - to nieprawidłowości wykryte przez kontrolerów NIK podczas audytu procesu rekrutacji urzędników w samorządach terytorialnych. Aż w 75 proc. skontrolowanych podmiotów Izba ujawniła nieprawidłowości przy naborach nowych pracowników. Na tym samym posiedzeniu Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej przedstawiciele NIK zaprezentowali również ustalenia audytu dotyczącego zatrudniania osób niepełnosprawnych w administracji. Instytucje nie zachęcają w wystarczającym stopniu niepełnosprawnych do udziału w prowadzonych rekrutacjach. Nie współpracują z organizacjami, które reprezentują takie osoby.

Czytaj więcej o kontroli naborów na stanowiska urzędnicze >>

Czytaj więcej o kontroli zatrudniania niepełnosprawnych >>

Informacje o artykule

Udostępniający:
Najwyższa Izba Kontroli
Data utworzenia:
30 grudnia 2010 08:23
Data publikacji:
30 grudnia 2010 08:23
Wprowadził/a:
Andrzej Gaładyk
Data ostatniej zmiany:
09 października 2019 13:14
Ostatnio zmieniał/a:
Andrzej Gaładyk
Ilustracja: Zdjęcie z komisji sejmowej, poniżej okładki informacji z kontroli NIK

Przeczytaj treść ponownie