Podkomisja powstała ponad 30 lat temu. Jednym z najważniejszych dokumentów, jakie zredagowała, były INTOSAI GOV seria 9100 – „Wytyczne w sprawie standardów kontroli wewnętrznej w sektorze publicznym”, przyjęte w 2004 r. Spełniały one jeden z naczelnych postulatów, jakie Podkomisja postawiła przed sobą – promowania idei dobrego zarządzania (good governance).
Zgodnie z tym postulatem w „Wytycznych” wskazywano m.in. „Najwyższy organ kontroli jest także istotnie zainteresowany, aby […] zapewnić utworzenie silnych komórek audytu wewnętrznego. Komórki audytu stanowią istotny element kontroli wewnętrznej i są funkcjonującym w sposób ciągły narzędziem poprawy działań jednostki. Jednak w niektórych krajach komórkom audytu wewnętrznego może brakować niezależności, mogą też być słabe lub faktycznie nie istnieć. W takich przypadkach NOK powinien – tam, gdzie to możliwe – oferować pomoc oraz doradztwo na rzecz ustanowienia i rozwoju takiego potencjału, a także zapewniać niezależność działaniom audytora wewnętrznego”.
Warto zaznaczyć, że idea good governance spotyka się z żywym zainteresowaniem ze strony jednostek kontrolowanych (w Polsce m.in. Ministerstwa Finansów), służy bowiem nieustannemu poprawianiu praktyki zarządzania sektorem publicznym.
System standardów i wytycznych INTOSAI, Międzynarodowej Organizacji Najwyższych Organów Kontroli (NIK jest jej członkiem od 1959 roku), jest obecnie przebudowywany. Jednym z kierunków tej przebudowy miałoby być zastrzeżenie, by podstawowe dokumenty normatywne adresowane były jedynie do audytorów i najwyższych organów kontroli, z pominięciem jednostek kontrolowanych. Oznaczałoby to, że „Wytyczne” i im podobne dokumenty znajdą się poza zasadniczym korpusem tzw. Ram Dokumentów Zawodowych, a ich ranga ulegnie obniżeniu.