Promocja polskiej żywności za granicą – działania organów państwa

DOI: 10.53122/ISSN.0452-5027/2022.1.31

„Kontrola Państwowa” 4/2022

Pełna treść artykułu (plik PDF)

Jarosław Pasztelaniec

W ostatnich latach polskie produkty rolno-spożywcze stają się coraz bardziej popularne na rynkach zagranicznych. W 2019 r. Polska była 15. największym ich eksporterem na świecie i odpowiadała za ponad 2% globalnego oraz blisko 6% unijnego eksportu tych produktów. Do wzrostu eksportu i konsumpcji naszej żywności za granicą przyczyniają się przede wszystkim skuteczne działania informacyjno-promocyjne. Dotychczas były one realizowane głównie na podstawie założeń określonych w Strategii promocji żywności Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, opracowanej w 2017 r. przez Ministra. Inicjatywy podejmowane przez niego oraz Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa były skuteczne: od 2017 r. do 2020 r. eksport polskich artykułów rolno-spożywczych wzrósł o ponad sześć miliardów euro, czyli przeszło 20%. Jednak pełna ocena skuteczności i efektywności tych działań nie była możliwa, ponieważ Ministerstwo nie określiło mierników realizacji celów w tym obszarze. Artykuł przybliża wyniki kontroli NIK.

Słowa kluczowe: promocja gospodarcza Polski, promocja polskiej żywności za granicą, Strategia promocji żywności, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa

ABSTRACT

Promotion of Polish Food Abroad – Activities of State Authorities

In the opinion of the Statistics Poland (Główny Urząd Statystyczny, GUS) the dynamics of the produce export to the EU states may decrease. Therefore, it is necessary to look for new markets. That is why promotion of agricultural produce is becoming a more and more important factor, which has an impact on the growth of export and consumption. The findings of previous engagements have encouraged NIK to conduct an audit of the promotion of Polish food abroad. The related activities were performed mainly on the basis of the Food Promotion Strategy elaborated in 2017. These activities were effective: from 2017 to 2020 the exports of Polish produce increased by over six billion EUR, i.e. by over 20 percent. It was not, however, possible to evaluate the total effectiveness and efficiency of the measures introduced, since the Ministry did not set indicators for measuring the implementation of objectives in the area.

Key words: promotion of Polish food abroad, Food Promotion Strategy, Ministry of Agriculture and Rural Development, National Centre for Agriculture Support

Informacje o artykule

Udostępniający:
Najwyższa Izba Kontroli
Data utworzenia:
02 września 2022 13:08
Data publikacji:
02 września 2022 13:08
Wprowadził/a:
Data ostatniej zmiany:
06 października 2022 12:18
Ostatnio zmieniał/a:

Przeczytaj treść ponownie