DOI: 10.53122/ISSN.0452-5027/2022.1.06
„Kontrola Państwowa” 1/2022
Pełna treść artykułu (plik PDF)
Tomasz Szczęsny
Bezpieczeństwo ruchu drogowego nie było w Polsce traktowane jako dostatecznie istotny problem, mimo że każdego roku na drogach ginie od 2,5 do 3 tys. osób. Przyczyn jest wiele, artykuł koncentruje się na najważniejszych. Podsumowuje główne ustalenia kontroli NIK z ostatnich lat w tym obszarze i wypracowane na ich podstawie rekomendacje, przybliżone w przygotowanej przez Izbę analizie systemowej poświęconej tytułowym zagadnieniom.
Słowa kluczowe: bezpieczeństwo ruchu drogowego, Policja, wypadki drogowe, zarządzanie ruchem, fotoradary
ABSTRACT
Safety of Road Users – Lack of Comprehensive Systemic Improvements
Every year, from 2,500 to 3,000 persons die on Polish roads, while over 25,000 are injured. Social costs of these accidents are estimated at PLN 56.6 billion a year. Nevertheless, road safety has not been treated as a significant problem both by road users – mainly drivers – and the entities involved in activities aimed at road safety improvements. This is due to numerous reasons, the most of which have been discussed in this article, which is an attempt to summarise the findings of NIK’s audits conducted in the area over the last years, and the recommendations developed on their basis.
Key words: road safety, Police, road accidents, traffic management, speed cameras