Nazwa rezerwy celowej w ustawie budżetowej – „Dofinansowanie zadań związanych z Euro 2012 oraz na upowszechnianie sportu wśród dzieci i młodzieży w zakresie piłki siatkowej” – determinuje cel, na jaki mogą być wydatkowane środki publiczne z tej rezerwy i stanowi normę (podstawę) prawną dla wydatkowania publicznych pieniędzy.
Zapisy dotyczące uruchomienia środków z rezerwy w dokumentach wymienianych między Ministerstwem Sportu i Turystyki (MSiT) a Ministerstwem Finansów (tzw. opis rezerwy, na który powołuje się MSiT) w stosunku do ustawy budżetowej mają wtórny charakter i dlatego muszą być zgodne z jej zapisami. Zawarte w tych dokumentach sformułowania np. „zarządzanie stadionem” należy rozumieć wyłącznie w kontekście brzmienia ustawy budżetowej („Dofinansowanie zadań związanych z Euro 2012 oraz na upowszechnianie sportu wśród dzieci i młodzieży w zakresie piłki siatkowej”).
Ustawa o finansach publicznych w art. 154 ust. 7 stanowi jasno, że: rezerwy celowe mogą być przeznaczone, z zastrzeżeniem ust. 9, wyłącznie na cel, na jaki zostały utworzone (…).
Koncert Madonny nie jest zgodny z ustawowym celem rezerwy (zapisanym w ustawie budżetowej).
Jeżeli Ministerstwo Sportu i Turystyki chciało wydawać pieniądze na inne cele niż te, które zostały zapisane w ustawie budżetowej, należało uruchomić procedurę opisaną w art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych i uzyskać na uruchomienie środków nie tylko zgodę Ministra Finansów, ale także pozytywną opinię komisji sejmowej właściwej do spraw budżetu (art.154 ust. 9).
Procedura opisana w art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych w stosunku do rezerwy celowej „Dofinansowanie zadań związanych z Euro 2012 oraz na upowszechnianie sportu wśród dzieci i młodzieży w zakresie piłki siatkowej” nie została uruchomiona.
Dlatego NIK uznała, że Ministerstwo Sportu i Turystyki wydało pieniądze na koncert Madonny niezgodnie z zapisami ustawy budżetowej, tj. nie na cel, na jaki rezerwa została utworzona.